Monday, June 8, 2009

Perjumpaan Dan Dialog Bersama GDL 2008 dan 2009 di IPGM Kampus Darulaman

7 Mei- Hari ini saya sempat mengambil cuti untuk menyelesaikan beberapa perkara berhubung dengan pengurusan data terkini dan menyiapkan sampel-sampel soal selidik yang akan digunakan untuk mendapatkan dapatan tentang kekuatan dan kekurangan yang ada dalam pelaksanaan program j-QAF. Sampel ini akan digunakan untuk mendapatkan pandangan beberapa pihak untuk dinilai bagi penyediaan bahan yang boleh menyokong cadangan untuk meneruskan pelaksanaan program j-QAF di sekolah menengah pada 2011 nanti.

Pada sebelah malam, saya berkesempatan hadir ke satu majlis yang dianjurkan oleh Jabatan Pengajian Islam (JAPIM) IPGM Kampus Darulaman kepada semua GDL 2008 dan 2009 yang berkursus di sana. Majlis bermula jam 8.15 malam dipengerusikan oleh Ustaz Hafidz Salleh, Pegawai yang menguruskan hal ehwal pelajar IPGM Darualaman. Memulakan ucapan aluan oleh Ustaz Mohd Zaki Hashim, Ketua Jabatan Pengajian Islam, IPGM Kampus Darulaman yang menyentuh soal sikap dan dan persediaan diri sebagai guru yang sempurna sesuai dengan zaman kini. Banyak nasihat dan harapan yang dilontarkan untuk dirnung dan dihayati.


Diikuti dengan ucapan saya menyentuh tentang persiapan diri sebagai bakal Guru Terlatih, setiap peserta kursus hendaklah sentiasa bersiap siaga untuk menjalankan tugas pada kadar paling sempurna dalam p&p bagi menjayakan pelaksanaan program j-QAF dan menyampaikan ilmu yang menjadi hak murid kepada sasaran di sekolah. Memberanikan diri meninggalkan sikap acuh tidak acuh tentang tugas dan menunaikan amanah yang dijunjung sebagai ustaz dan ustazah yang menjadi tempat bergantung harapan ibubapa adalah satu beban tanggungjawab yang mesti dipikul untuk menjamin masa depan murid Islam yang cemerlang dunia akhirat.

Untuk itu berpandulah kepada paduan dasar pelaksanaan yang telah ditetapkan dan tidak malu dan segan untuk bertanya dan meningkatkan persembahan p&p adalah ciri guru yang ditagih.
Selain daripada itu, GDL 2008 dan 2009 juga diperingatkan tentang rekod data e-Pelaporan enam bulan pertama 2009 yang perlu diserahkan kepada panitia sekolah untuk disiapkan dalam e-Pelaporan di peringkat e-PPD selepas cuti pertengahan tahun berakhir pada minggu hadapan.


Kesungguhan yang ditunjukkan oleh GDL 2008 dan 2009 dalam sesi dialog untuk memahami dan mengaplikasikan p&p seperti kaedah BIG dan contoh p&p terbaik juga telah membuktikan bahawa tahap perbincangan mereka semakin terarah kepada peningkatan pemahaman dalam kaedah p&p dan tidak lagi tertumpu pada masalah pertembungan sikap, penempatan dan soal-soal peribadi. Semoga GDL 2008 dan 2009 yang kini berkursus di IPGM Kampus Darulaman semakin mantop dalam kaedah pelaksanaan program j-QAF.

No comments:

Post a Comment