Monday, March 15, 2010

Kebajikan Guru : Bererti Kebajikan Murid Jua...

Isnin, 2010 Mac 15
Kementerian Kena Ambil Tahu Kebajikan Pendidik Luar Bandar

Oleh Azeem Daniel


DUNIA pendidikan memang tidak lepas daripada pelbagai isu sama ada membabitkan guru, pelajar mahupun ibu bapa. Sekarang heboh pula isu guru enggan bertugas di luar bandar hingga memaksa Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, merangkap Menteri Pelajaran mewajibkan mereka bertugas di luar bandar, sekurang-kurang tiga hingga lima tahun.

Penulis seorang guru yang bertugas di pedalaman sudah hampir sepuluh tahun. Bertugas di pedalaman adalah suatu pengalaman yang tidak boleh dibeli di mana-mana. Pengalaman selama tempoh itu mematangkan kerjaya penulis sebagai guru.

Namun yang menjadi isu sekarang ini apabila ada kalangan lepasan maktab enggan bertugas atau dihantar ke luar bandar dan pedalaman khususnya di Sarawak serta Sabah kerana momokan rakan seperjuangan mengatakan kedua-dua negeri itu keadaannya sangat perit. Ada yang mengambil jalan pintas dengan segera mendirikan rumah tangga menjelang akhir semester pengajian di institut perguruan dengan harapan mereka tidak dihantar ke pedalaman.

Ada yang terpaksa memikirkan berpuluh alasan untuk tidak ke sana kerana bimbang tidak mampu hidup di kawasan itu. Saya tidak menyalahkan bakal guru kerana kebimbangan mereka ada asas. Ini kerana bertugas di luar bandar atau pedalaman memerlukan kekuatan mental serta fizikal.

Kita perlu berkorban segala-galanya jika berada di luar bandar. Ketiadaan kemudahan asas adalah satu kenyataan yang perlu ditelan ketika melangkah ke kawasan itu. Hanya berbekalkan generator dan air sungai, guru perlu segera menyesuaikan diri.

Ada sekolah tidak mempunyai kemudahan telefon atau jaringan komunikasi. Penulis sendiri pernah mengalaminya. Hendak menelefon keluarga pun terpaksa menggunakan telefon atur atau terpaksa memanjat apa saja asalkan dapat menghubungi keluarga.
Begitu besar pengorbanan guru di luar bandar. Tambahan pula, ada kawasan tidak mempunyai kemudahan klinik. Kalau demam pun terpaksa menelan ubat yang dibeli di farmasi. Kalau hendak ke klinik akan memakan masa. Kecuali keadaan kesihatan yang serius maka terpaksa juga menggagahkan diri ke bandar untuk mendapatkan rawatan.

Ada kalangan kami yang ke bandar tetapi tidak mempunyai tempat penginapan. Kami terpaksa bermalam di hotel atau rumah tumpangan. Tidak mengira keselamatan diri, guru perempuan yang tidak mempunyai saudara mara di bandar terpaksa tinggal di hotel terutama apabila menghadiri kursus kerana jabatan tidak menyediakan tempat penginapan.

Apatah lagi sekarang ini adalah zaman penjimatan di mana setiap kursus perlu dilakukan di premis pendidikan sendiri. Terpaksalah guru luar bandar mencari alternatif untuk menjimatkan perbelanjaan daripada duduk di hotel beberapa hari.

Apa yang membimbangkan adalah sistem pengangkutan di luar bandar. Terpaksa naik perahu berjam-jam lamanya. Apa yang lebih memeritkan, penulis dan rakan terpaksa memberanikan diri menahan mana-mana kenderaan yang lalu lalang untuk ditumpangi ke bandar.

Begitulah peritnya hidup seorang guru di luar bandar. Namun, kami sangat terharu apabila kerajaan mengumumkan pemberian insentif sebanyak RM500 hingga RM1,500 untuk guru yang berkhidmat di luar bandar.

Akan tetapi, kami berasa dipinggirkan apabila terpaksa berjuang pula untuk mendapatkan insentif itu kerana sekolah kami mudah dihubungi menurut pandangan pegawai yang melakukan pemantauan. Kami sangat kecewa pada masa itu, memandangkan sekolah kami tidak mempunyai bekalan elektrik, perlu menaiki perahu, menggunakan jalan tanah merah malah tiada kemudahan telefon. Paling menambahkan beban, elaun perumahan ditarik balik memandangkan kami tinggal di kuarters sekolah walaupun kuarters itu sangat daif dan usang.

Sudah jatuh, ditimba tangga pula. Biarpun demikian, kami sangat berbesar hati apabila kerajaan memberi elaun balik kampung kepada kami memandangkan harga tambang untuk pulang ke kampung bernilai sebulan gaji.

Cadangan kerajaan mewajibkan guru bertugas di luar bandar bagi tempoh tiga hingga lima tahun adalah cadangan cukup baik. Namun kementerian perlu memastikan guru terbabit dapat berpindah ke negeri asal selepas tamat tempoh berkenaan.

Jangan jadi seperti penulis yang tidak kisah berkhidmat di luar bandar tetapi untuk tempoh selama sepuluh tahun ia memang memeritkan. Sepuluh tahun berkhidmat di sekolah sama begitu menekan. Apabila penulis memohon ke bandar, pelbagai alasan dikemukakan jabatan kepada penulis. Sebab itu, ramai bakal guru yang enggan ke luar bandar kerana bimbang akan terkandas di sana selama berpuluh tahun.

Ada rakan sejawat penulis pernah bertugas di luar bandar selama 15 tahun barulah jabatan buka mata untuk memindahkan mereka. Itupun selepas mereka bertikam lidah dengan pihak berkenaan. Alasan yang selalu diberikan pihak berkenaan adalah tiada kekosongan di tempat yang diminta.

Selepas ini, penulis berharap urusan perpindahan guru diuruskan dengan lebih sistematik pihak terbabit. Sebagai guru, kami tidak kisah berkhidmat di mana-mana saja kerana sudah termaktub dalam ikrar kami sebelum menjadi guru. Akan tetapi, kebajikan kami perlu juga dijaga khususnya guru di luar bandar.

Hasrat kerajaan menambah insentif kepada guru di luar bandar sangat dialu-alukan supaya lebih ramai guru berminat untuk ke sana. Pemberian elaun hidup susah adalah contoh terbaik yang amat menggembirakan kami di luar bandar.

Cadangan penulis supaya setiap sekolah dibekalkan dengan bot laju atau van siap dengan pemandu bagi kemudahan guru berulang-alik ke bandar. Dan diharapkan generator yang ada di sekolah dapat membekalkan bekalan elektrik 24 jam tanpa sebarang masalah. Kadang-kadang ada sekolah yang mempunyai generator tetapi tidak boleh digunakan kerana rosak atau tiada bekalan minyak. Kasihanilah guru di luar bandar.

Penulis ialah guru di pedalaman Sarawak

Berita Harian Online: 15 Mac 2010
Dicatat oleh GURU_CIKGU di 16:28 0 ulasan
Label: pendapat, penempatan


Guru SK Balar Bersemangat Mengajar Di Pedalaman
Oleh Norliza Wasilan
norlizawasilan@bharian.com.my
2010/03/15

RAMAI guru dikatakan enggan bertugas di luar bandar dan pedalaman termasuk di penempatan Orang Asli. Bayangkan, untuk ke pekan terdekat mengambil masa berjam-jam. Namun, ramai lagi guru sanggup menerima cabaran berkhidmat di pedalaman meskipun serba kekurangan dari segi kemudahan prasarana.

Itulah pengalaman guru di Sekolah Kebangsaan (SK) Balar yang perlu meredah hampir empat jam perjalanan sejauh 90 kilometer dari Bandar Gua Musang menuju ke sekolah paling terpencil di pedalaman Kelantan itu untuk sampai ke Pos Balar.

Perjalanan mereka merentasi tiga batang sungai, jalan berdebu ketika panas dan laluan licin berbahaya ketika musim hujan tentunya mencabar ketabahan mana-mana individu yang diarah menuju ke lokasi itu. Ada 15 guru berkhidmat di SK Balar demi menabur bakti kepada 315 murid terdiri daripada anak masyarakat Orang Asli suku Temiar. Semua guru itu tinggal di asrama yang disediakan dalam kawasan sekolah. Rutin harian mereka selain mengajar sepanjang waktu persekolahan ialah sebelah petang diisikan dengan kegiatan sukan bersama murid yang tinggal di asrama. Sebelah malam, generator yang menjadi sumber elektrik dimatikan kira-kira jam 11. Hujung minggu, ada antara guru mengambil kesempatan pulang melawat keluarga masing-masing menaiki motosikal untuk keluar dari Pos Balar ke Gua Musang yang mengambil masa hampir empat jam.

Mereka lebih gemar menunggang motosikal bagi mengurangkan kos kerana jika menggunakan khidmat kenderaan pacuan empat roda yang disewa untuk perjalanan pergi balik, tambang yang perlu dibayar mencecah RM1,000.

Guru Pendidikan Seni, Bahasa Malaysia dan Pendidikan Islam, Zaidi Ghani, 38, berkata berbeza sesetengah guru yang mungkin mengelak mengajar di pedalaman atas pelbagai alasan, beliau lebih bersemangat menggalas tanggungjawab pendidik di situ walaupun terpaksa hidup di lokasi terpencil sekali gus jauh daripada keselesaan di bandar.

Katanya, sepanjang berkhidmat sebagai guru sekolah itu, banyak pengalaman ditempuhi semata-mata mahu menabur bakti demi meningkatkan tahap pendidikan anak Orang Asli sekitar kawasan berkenaan.
“Saya sudah biasa mengajar di pedalaman. Sebelum bertukar ke sini, saya pernah berkhidmat di sekolah yang majoritinya kaum Iban di Sarawak. Ini menjadikan saya biasa dengan pedalaman. Di SK Balar ini, bukan sedikit cabaran perlu dihadapi namun saya menganggapnya lumrah kehidupan setiap guru.

“Paling ketara di sini ialah aspek bahasa. Sebab itu saya cuba mempelajari serba sedikit bahasa Orang Asli bagi mewujudkan kemesraan antara guru dan murid. Sepanjang berkhidmat di sini, antara cabaran lain terpaksa ditempuh ialah faktor pengangkutan dan perhubungan.

“Biasanya kalau mahu ke bandar, saya lebih suka menunggang motosikal kerana lebih mudah dan menjimatkan masa perjalanan sehingga hampir setengah jam,” katanya ketika ditemui pada Majlis Mesra Muhibah sempena lawatan Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi ke SK Balar, baru-baru ini.

Guru Matematik, Mohd Fadhli Md Diah, 29, berkata sebaik menerima surat tawaran mengajar di SK Balar pada 2008, beliau segera mencari lokasinya dalam peta dan juga internet, malangnya gagal kerana tidak disenaraikan.

“Saya tidak menolak ketika menerima tawaran ini, malah berusaha mencari lokasi sekolah dengan bertanya kepada orang ramai. Namun kebanyakan mereka termasuk masyarakat Gua Musang sendiri tidak tahu di mana sebenarnya sekolah itu.

“Saya tetap tidak patah semangat dan terus mencari di dalam peta dan internet tetapi masih gagal mengesannya. Kemudian saya mengambil keputusan melayari laman web Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) dan bertanya kepada PPD. Syukurlah sebab mereka dapat membantu saya,” katanya.

Katanya, ramai pelajar di situ lebih gemar menggunakan bahasa mereka sendiri ketika berkomunikasi. Situasi ini menguatkan azamnya untuk turut mempelajari bahasa itu bagi memudahkan beliau bergaul bersama mereka.

“Sebenarnya bukan sesuatu yang sukar untuk mengajar anak Orang Asli kerana mereka juga mempunyai keazaman kuat untuk belajar dan mengubah nasib keluarga.

Saya melihat kesungguhan mereka ini. Disebabkan itu, saya bertekad terus berkhidmat di sekolah ini selagi khidmat saya diperlukan,” katanya.

Guru Bahasa Melayu dan Pendidikan Moral, Mazlina Shafie, 32, dari Pasir Puteh, Kelantan, berkata meskipun hatinya agak berat menerima tawaran mengajar di sekolah berkenaan, beliau tidak mempunyai pilihan dan menganggapnya sebagai cabaran bagi guru baru sepertinya.

Mazlina yang mula berkhidmat awal Januari lalu berkata, beliau tidak menyangka sekolah tempat beliau berkhidmat terlalu jauh di pedalaman dan terpaksa melalui jalan balak yang cukup mencabar ketika waktu panas dan hujan.

“Memang saya tidak sangka langsung sekolah itu terlalu jauh meskipun menggunakan kenderaan pacuan empat roda dan berada di dalam hutan. Pada mulanya memang sukar untuk saya menerimanya, namun kini sudah boleh menyesuaikan diri.

“Tekad saya sekarang ialah untuk membantu murid Orang Asli ini berjaya dalam pelajaran seterusnya mengubah kehidupan keluarga masing-masing pada masa akan datang. Memang bukan mudah untuk menarik minat mereka belajar, namun saya akan terus berusaha sedaya upaya mendekati mereka sebaik mungkin,” katanya.

Berita Harian Online: 15 Mac 2010

No comments:

Post a Comment