Wednesday, March 3, 2010

Taklimat Penyelarasan Program j-QAF Daerah Kubang Pasu: Siapa Lagi Kalau Bukan Kita !

3 Mac- Terima kasih dan tahniah diucapkan kepada Unit Pendidikan Islam, Pejabat Pelajaran Daerah Kubang Pasu yang telah berjaya menghimpunkan semua guru Pendidikan Islam Program j-QAF yang berjumlah 180 dan 43 Guru Pembimbing program j-QAF di perjumpaan yang telah diadakan pada petang tadi di SMK Tanjung Pauh.Agak lama majlis seumpama ini tidak diadakan di daerah ini kerana kekangan masa dan tergendala beberapa kali sejak 2009 disebabkan beberapa perkara yang tidak dapat dielakkan.
Semoga segala maklumat, terguran serta peringatan yang telah disampaikan pada sesi taklimat tadi dapat dijadikan bahan perbincangan dalam panitia Pendidikan Islam di sekolah masing-masing ke arah memantapkan perjalanan program j-QAF di sekolah masing-masing dalam semua maodel program j-QAF yang telah dipertanggungjawabkan kepada kita tujuan memantapkan Pendidikan Islam di sekolah rendah.

2010 adalah tahun ke enam pelaksanaan program ini dipertanggungjawabkan kepada kita untuk sama-sama mengembelingkan tenaga ke arah melahirkan generasi harapan agama dan negara pada masa hadapan. Ukuran sebenar pencapaian awal program ini akan diukur oleh masyarakat apabila tamat satu pusingan program j-QAF dilaksanakan di sekolah rendah pada penghujung tahun ini. Amatlah malang jika ukuran pencapaian mengecewakan kita semua di sebalik bilangan guru Pendidikan Islam yang ramai di sesebuah sekolah pada ketika ini bagi menjayakan program j-QAF yang menjadi harapan masyarakat ini.

Dalam pada itu perkara-perkara yang berkaitan dengan integriti Guru Pendidikan Islam, maruah,dan sikap serta gerak kerja yang berkait dengan bidang tugas harus dijaga dan dipelihara dengan bersungguh-sungguh.Pematuhan kepada etika kerja dan etika penjawat awam perlu dipelihara sepanjang masa. Pengorbanan tenaga dan pemikiran serta sokongan sewajarnya berlarutan bertali arus ke arah pemuafakatan yang jitu bagi melicinkan pelaksanaan semua model program yang disasarkan. Siapa lagi yang harus mempertahankan Pendidikan Islam yang sudah menjadi sebahagian besar dari tanggungjawab kita di medan ini ?

Apa yang diharapkan, kepekaan tanggungjawab yang semakin kritikal ini perlu dikongsi bersama antara semua GPI dan GPI j-QAF. Sepatutnya dan sememangnya bilangan yang ramai di kalangan kita , janganlah wujud ketidak sepakatan dan masing-masing membawa diri dan hala tuju sendiri, dan kita mengasingkan diri dengan kerja-kerja di luar bidang tugas kita yang sewajibnya. Ibarat 'sibuk membajak di petak orang lain, sedangkan petak sendiri gersang dan penuh lalang'. Kini penantian 6 tahun hampir tiba, minggu ke 18 penggal pertama murid tahun 6 adalah kritikal dan perlu pada pengesanan pencapaian setiap bulan bagi memastikan mereka Khatam Al-Quran sebelum enam bulan pertama e-Pelaporan Jun 2010 dikeluarkan. Kalau bukan kita , siapa lgi ? Renung-renungkanlah !

No comments:

Post a Comment