Monday, April 5, 2010

Mesyuarat Pengurusan SMKA & SABK Negeri Kedah 2010

5April-Mesyuarat berlangsung di Bilik Dahlia, BTPN. Bermula jam 8.30 pagi dan dijangka berakhir pada jam 5.00 petang. Mesyuarat dipengerusikan oleh Tuan Ketua Sektor Pendidikan Islam. Dihadiri oleh semua Tuan Pengetua dan Penolong Kanan 1 dari 14 buah SABK dan 4 buah SMKA.
Mesyuarat banyak menyentuh tentang perancangan dan penambahbaikan pengurusan Kurikulum dan KoKurikulum serta urusan pentadbiran sekolah, terutamanya SABK.Selain daripada itu Tuan Ketua Sektor juga menyentuh beberapa perkara dasar kerajaan dan KPM berkaitan MBM dan MBI, Sekolah Berprestasi Tinggi, NKRA dan segala sub-elemen yang berkaitan dengannya. Para pegawai dari unit IPA juga tidak ketinggalan membentangkan laporan dan perancangan yang telah dirancangkan pada tahun ini.

Pembentangan dari Penolong Pengarah Pengurusan Akademik SMKA/SABK/KAA Ustaz Nadhzari Mahmud menyarankan agar semua pengurusan sekolah SABK dan SMKA supaya memberi tumpuan terhadap penguasaan dan peningkatan subjek Bahasa Arab ke arah memastikan peningkatan secara keseluruhan GPS dalam peperiksaan umum akan datang. Selain daripada itu juga pengurusan IPA juga menarik perhatian pentadbir SABK agak lebih agresif ke arah memastikan kurikulum Azhari di SABK dipertingkatkan kekedudukan yang sepatutnya. Ini kerana SABK ditubuhkan bertujuan untuk mengenengahkan kurikulum Azhari bagi melahirkan pelajar yang cemerlang ilmu agama.

No comments:

Post a Comment