Monday, May 3, 2010

Pencerapan Buku Rekod Bacaan Al-Quran Murid Program j-QAF PPD Pendang : Pelbagai Versi & Resepi.

Buku Rekod Bacaan Dari Sebuah Sekolah:Pelbagai Versi & Resepi
Bagaimana dengan murid anda?

Sikit-sikit, lama-lama .....
Jangan hilangkan dah la....

3Mei- Pencerapan Buku Rekod Bacaan Murid program j-QAF membuka tirainya di daerah Pendang. Sebanyak 5 buah sekolah terlibat dari kohort 2005. Saya telah dibantu oleh 3 pegawai untuk melaksanakan urusan tersebut iaitu Ustaz Md Isa Ali Penyelia Pendidikan Islam PPD Kubang Pasu, Ustaz Dziauddin , Pegawai Khas j-QAF PPD Kota Setar dan Pen. PPD Pendidikan Islam, PPD Pendang Ustaz Abdul Razak bin Talib.

Teliti, detail dan bermotivasi. Kelebihan dan seni peribadi anugerah Ilahi

2:20 petang di PKG Pendang semua sekolah pelaksanaan program j-QAF kohort 2005 telah siap sedia dengan ikatan buku rekod pelajar sekolah masing-masing untuk sesi pencerapan. Untuk melihat secara detail dan dari muka surat ke muka surat dalam tempoh waktu yang ada adalah sesuatu yang mustahil dapat dilaksanakan. Namun demikian kesungguhan yang ditunjukkan oleh wakil dari setiap sekolah memuaskan dan membanggakan walaupun ada sedikit sebanyak kekurangan di sana sini.



Pencerapan kali pertama ini mencapai sasaran , di mana semua murid yang disenaraikan dari sekolah yang dijemput hadir mempunyai Buku Rekod Bacaan Al-Quran yang cukup bilangan jumlahnya. Namun demikian ada sedikit sebanyak teguran dan penambahbaikan yang perlu diberi perhatian dan diambil tindakan. Umpamanya; semakkan dan perakuan dari Guru Besar atau pentadbir, rekod nama guru yang bertanggungjawab terhadap bacaan murid di bawah seliaannya pada setiap helaian catatan, tandatangan guru dan jumlah ayat terkumpul.


Walaupun ada sebahagian sekolah yang menyediakan rekod tersebut dalam pelbagai versi dan saiz kerana bekalan yang tidak berterusan dari KPM atau hilang , namun apa yang penting ialah catatan rekod bacaan murid terkini perlulah direkodkan selepas proses bacaan selesai. Selain dari itu juga, rekod catatan yang telah dilakukan dalam buku catatan peribadi guru atau helaian kertas dan seumpamanya selama ini mesti dikumpul, disemak dan direkodkan dengan menyalin semula ke dalam rekod bacaan murid . Ini kerana alasan mencatat dalam buku berasingan selama ini menyebabkan rekod bacaan murid tersebut hilang dan sebagainya. Teguran dan arahan tindakan dalam hal seumpama ini telah kerapkali diberikan peringatan dalam perjumpaan, taklimat dan pemantauan yang telah dilakukan sejak 2008 lagi.

Terima kasih diucapkan kepada Ustaz Abdul Razak yang banyak memberi kerjasama pantas dalam merealisasikan usaha murni ini. Tidak lupa juga kepada Ust. Md Isa dan Ustaz Dziauddin, Penyelia PKG Pendang, Ustaz Mohd Nasir Ahmad Pegawai dan Staf serta semua guru yang terlibat dalam proses pencerapan kali ini. Pastikan pencapaian penguasaan bacaan Al-Quran murid j-QAF mencapai sasaran 100%.

No comments:

Post a Comment