Thursday, May 6, 2010

Pencerapan Buku Rekod Bacaan Al-Quran Murid SK Program j-QAF 2005/2006 Daerah KMY

6 Mei - Pencerapan Buku Rekod Bacaan Murid SK Program j-QAF Daerah KMY telah diadakan di SK Haji Hussin Dol ,08800 Guar Chempedak. Seramai 4 orang pegawai dari PPD Kot Setar, PPD Kubang Pasu, PPD Kulim / Bandar Baharu dan 2 pegawai dari tuan rumah KMY telah terlibat dalam sesi pencerapan yang diadakan di makmal Kemahiran Hidup di SK Haji Hussin Dol.

Taklimat pencerapan disampaikan terlebih dahulu bermula jam 9.00 pagi kepada 15 buah sekolah yang telah dipanggil oleh PPD Kuala Muda Yan. Setiap sekolah diwakili oleh 2 orang guru membawa buku rekod tersebut mengikut jumlah bilangan murid untuk disemak oleh pegawai yang ditugaskan.

Pencerapan menjadi sedikit panas apabila pelbagai penemuan telah dikesan dan ditegur oleh pegawai bertugas. Namun demikian segala permasalahan dapat dirungkai dengan sempurna dan jawapan yang boleh diterima oleh wakil-wakli sekolah. Kepakaran dan ketelitian pegawai menjalankan sesi pencerapan sedikit sebanyak menjadikan penyejuk kepada para wakil sekolah menerima teguran untuk diperbaiki dan membuat penambahbaikan pada masa akan datang.

Pada sesi pencerapan ini juga pelbagai versi borang serta buku rekod ditemui dari sekolah-sekolah yang dipanggil. Namun kesemuanya itu membuktikan guru-guru mengambil langkah perlu untuk merekodkan bacaan murid mereka. Cuma apa yang dikesalkan rekod bacaan murid kebanyakkannya tidak lengkap. Maka timbullah pelbagai alasan untuk menjelaskan keadaan tersebut.

No comments:

Post a Comment