Tuesday, April 21, 2009

Dialog Sikedu dan Sikedi (idea ehsan USMIsa Hosba)

Dialog antara Sikedu dan Sikedi yang berjumpa di rumah kenduri waktu cuti di Pekan Titi Besi. Sikedi baru balik dari sekolahnya dipendalaman Kapit, Sarawak. Sikedu dari Bandaraya ibu negari, rumahnya dengan sekolah setakat gear 2 kereta barunya. Depa berdua ni dah masuk tahun ke 5 tak bertemu setelah terpisah dik kerna kerjaya selepas tamat U . Antara perbualan depa berdua selepas bertanya khabar tentang pengalaman masing-masing;

kedi :Hidup ni kena merancang nooo...! betui dak Kedu?
kedu :Btui! btui! btui! Ada aku dengaq ceramah motivasi, sapa-sapa hidup ni kalau tak
merancang sesuatu , bererti dia merancang untuk gagai! Mana ada orang mau gagai....

kedi: Apa plan yang hang buat kat budak-budak yang laa eh , nak bagi depa clear baca
Quran...?
kedu: Aku buat BIG jee! Tapi yang syoknya ...ada kawan-kawan aku kata, BIG tu Bina Insan
Guru macam depa kena kat maktab dulu-dulu ni...Aku senyap saja, nak kata tak betui,
betui jugak...mana-mana pun kira boleh lah....Tang budak-budak pulak...ada yang o.k dan
tak kurang yang k.o...

kedu: Hang macammana o.k. ka ?
kedi : Aku biasa je... kat hulu Kapit sana, kami semua buat BIG kat budak-budak yang laa eh
Quran. Yang lancaq dah dua tiga kali khatam dah....

kedu: Budak-budak hang boleh baca Quran semua ka....?
kedi : Mesti boleh semua, asai dia boleh bercakap dan berkata-kata. Yang laa eh dan liat aku
tenyeh BIG kat depa tiap-tiap kali p&p asuhan tilawahdan khatam quran. Bukannya payah sangat, aku baca sikit-sikit depa ikut, lama-lama panjang sikit, sikit...depa ikut. 20-25 minit je! lepas tu aku dan GPI latu ikut tahap kemampuan depa. Pakai aras lagi mudah. Kalau nak
harung semua jenuh la, sampai bila depa duk gagau dalam cerah....dengan kita-kita sekali
duk gagau...
Yang dah lancar tu kami bagi depa baca dalam group depa, tapi kadang-kadang, kerap
jugak la...depa tolong ajar yang tak brapa lancaq. Yang tak tau hujung pangkai tu kami latu
BIG cukup-cukup.
Waktu khatam quran dan asuhan tilawah kami tak suruh depa salin ayat quran berjela-jela, tak suruh cari hukum tajwid dalam ayat . Cara tu untuk budak-budak yang dah clear baca quran, kira ok la. Suruh budak yang tak sudah Iqra' 1 buat macam tu, naya depa...Kalau nak bagi latihan pun, kami bagi ikut aras kemahiran, tak borong semua soalan yang serupa. Itu pun bukannya salin soalan waktu p&p. Kami bagi kertas edaran soalan , balik buat di rumah, pelekat dalam buku latihan. Kalau salin jugak ka... 40 minit tak sudah lagi. Bukannya dia tulis, tapi melukis...Hang macam mana?

kedu: mmmmmph ! Lebih kurang ! Tapi, Mau ka depa ikut sepatah-sepatah BIG tu .....?
kedi : Haa laa! habeh tuu..., tak kan kita nak ikut depa pulak. Aku tak bagi chance .... waktu p&p
kami raund dalam kelas, jenguk tiap-tiap orang. Baru depa gayat. Kalau nak kira tapak
kaki dalam kelas ... ntah-ntah kami berjalan dalam kelas tu sama dengan berjalan kaki
balik ke Semenanjung dah pa...GB kami tak bagi duduk dalam kelas waktu p&p. Kalau
duduk, budak pi report kat GB. Prestasi ooi....prestasi...

kedu: Agak-agak hang depa khatam semua ka...?
kedi : InsyaAllah semua aku pasti khatamkan 100%, depa bukannya bisu. Yang penting
konsisten. Jangan duk tagak-tagak. Hang tak kan tak kursus kut ?

kedu: Adaaa...
kedi : Kita bukan nak bagi depa boleh laa-laa, ambik masa 5-6 tahun. Kalau kat Kapit boleh, tak
kan hang tak boleh buat kut...

kedu: Boleeeehhh............Tapi yang tak boleh jugak-jugak ?
kedi : Kan aku kata mesti boleh....kecuali bisu saja ! Jenih tu bukan kita nak tenyeh bagi depa
boleh baca sendiri jugak-jugak, depa cuma khatam cara BIG..... ikut aku baca saja, atau
ikut kawan depa yang terror baca. Itu saja! Dah depa tak boleh baca sendiri, depa kena
ajuk aku baca la. Lagu hindustan depa boleh nyanyi....Yang penting depa boleh sekali
seumur hidup dengan aku sebagai Ustaz depa, depa khatam bersama aku. Aku pun turut terkhatam jugak laa.... 6 tahun bukan 6 minggu syeikh!

kedi: Awat ? hang duk ragu apa lagi...?
kedu: Tak dak ! Tak dak ! Aku clear.... cuma aku kena pulun...

kedi: Pulun .... jangan tak pulun....












Dialog ni rekaan semata, tak ada hubungkait antara yg hidup atau yg telah kembali ke rahmatullah!

No comments:

Post a Comment