Sunday, April 12, 2009

Demam Pertukaran ....Mudah-Mudahan Akan Kebah.

12April-Bila baca balik tulisan Syawaf dan Ain,(dalam Forum Komuniti j-QAF JPN Kedah) rasa simpati pulak pada yang berjauhan. Tapi itulah cabaran hidup. Tak kena tak terasa. Kalau kena baru tahu. Tapi kita kena mau ingat itu semua ketentuan yang telah tertulis untuk diri kita dan tak boleh nak disamakan dengan orang lain yang lebih bernasib baik dan yang lebih bernasib tak baik. Hakikatnya kita mesti benar-benar faham keadaan yang sebenarnya dan kembali pada rukun iman yang ke enam.

Ada kemungkinan urusan tukar ni menjadi senang diurus dan ada ketikanya menjadi amat sukar dan tak dinafikan ada yang akan gagal dalam beberapa percubaan yang kita lakukan, walaupun pada asalnya pertukaran suka sama suka diusahakan kepada suka, kepada suka bersilang kali suka sama suka kita ikhtiarkan (berbelit dan terbelit). Jadi, diharapkan ianya akan dapat diterima hakikatnya oleh sahabat-sahabat kita yang berurusan untuk tukar.

Pun demikian dalam usaha untuk berjaya atau tidak untuk bertukar kita mesti bersedia untuk menerima salah satu keputusan, yang mengembirakan dan yang tak menyenangkan kita. Bak kata salah satu akan menjadi pilihan dan ketentuan ke atas diri kita. Mungkin ada kawan-kawan kita yang berjaya...sebaliknya kita gagal. Sekali lagi kita mesti sudah bersedia untuk menerima hakikat ini dan jangan mencari alasan untuk itu dan ini semata-mata untuk kita mendapat apa yang kita hajati. Dalam kerjaya seumpama ini, keakuran terhadap tugas menjadi keperluan utama dalam perkhidmatan. Kita mesti membuat pilihan atau memilih salah satu jika tertakdir untuk membuat pilihan, kerjaya atau bagaimana......?

Agak sukar kita untuk dapat kedua-duanya sekali jika kita telah terjebak atau membuat pilihan sedemikian dari awal atau sesudah kita menerima kerjaya kita seadanya. Lainlah dengan rakan kita yang telah ternasib baik atau bernasib baik mendapat kedua-duanya sekali.

Untuk semua guru j-QAF (Kedah jee!)yang mempunyai masalah tempat bertugas bagi mendapat hak dan situasi yang sama atau mendapat kedua-dua impiannya sekali; keluarga dan kerjayadalam tempao masa terdekat saya rasa agak ganjil tetapi tidak mustahil. Tidak mustahil kerana kita boleh bersabar dan berusaha berterusan untuk mendapatkan kedua-duanya sekali. Satu cara ; mengambil masa dan satu cara lagi jika isteri tak dapat ikut suami, suami berusaha pula untuk menjejaki isteri. Maka kita akan dapat kedua-duanya sekali tetapi dalam keadaan yang berbeza. Harapan untuk balik ke negeri atau daerah atau kampung halaman sendiri tidak tertunai buat saat dan ketika ini. Kita perlu menanti dan berusaha lagi pada satu masa yang lain pula. Itulah hakikatnya yang saya dapat kongsikan bersama.

Keadaan ini sudah berpuluh tahun dialami oleh semua guru yang terjebak dan terlibat dalam masalah yang sama , tapi akhirnya tertunai jua. Sebab itu saya katakan tak mustahil. Kesabaran yang tinggi dan redha bercampur sebak tentu bermain dalam sanubari kita yang menerima keadaan seperti itu. Tapi adakah kita sahaja dalam kerjaya seumpama ini menerima keadaan seperti itu...? Sudah tentu tidak. Ramai orang yang telah melaluinya, termasuk pegawai, pengetua dan guru besar yang mempunyai pengalaman kerjaya ditempat orang yang tersendiri. Hatta pegawai-pegawai KPM tertinggi pun ada yang pernah melalui situasi seperti ini. Pujuklah hati kita mengikut arus untuk redha sejenak,dan jika kita menongkah arus, sudah tentu ada cabarannya.

Untuk ketika ini , ada peluang untuk isi pertukaran, jangan lepaskan peluang yang ada .... manalah tahu nasib kita ada di sini atau di sana. Janganlah kita berpegang pada prinsip nak jugak-jugak , takpa berjauhan dengan anak sementara sahaja dan , dan, dan... buatlah pilihan yang terbaik , anak, isteri , suami, ibu yang dah uzur , ayah yang dah tua kita rasa mereka perlukan kita....carilah peluang yang ada samada mengikut arus atau menongkah arus, atau ada jalan ketiga yang terbaik untuk itu semua.....fikir-fikirkanlah ! saya simpati pada semua, murid, anda dan saya sendiri. Semoga anda berjaya...tapi ingat tak semuanya sekali antara kita akan berjaya. Ucapkan tahniah pada yang berjaya, ucapkan ...sabar, usaha lagi pada yang tak berjaya. Itulah hakikat hidup. Kita sedar-sedar melihat rakan senior kini sedang menikmati kegembiraan dan kesenangan dalam kerjaya...tapi adakah kita pernah bertanya pengalaman susah payahnya sebelum ianya menerima semua nikmat itu. Jarang yang pipih datang melayang, yang bulat datang bergolek. Renung-renungkanlah.

No comments:

Post a Comment