Sunday, July 19, 2009

Taklimat Panel Penilai Anugerah Kualiti SABK Peringkat Negeri Kedah Tahun 2009

19 Julai- Walaupun pada hari ini ramai pegawai mengambil cuti rehat sempena menyambut Israk Mikraj 1430H pada esok hari, ada pegawai yang membatalkan cuti rehat mereka semata-mata untuk menghadiri taklimat berkaitan dengan pemantauan Kelas Aliran Agama dan Sekolah Agama Bantuan Kerajaan pada petang ini.


Kebanyakkan PPD menghantar pegawainya untuk taklimat pada hari ini. Taklimat dimulakan pada 2.30 petang dimulakan dengan ucapan aluan yang disampaikan oleh pengerusi majlis ; Tuan Haji Nazri bin Hamid, Penolong Pengarah Kanan Unit Pengurusan Institusi Pengajian Agama ( IPA ).

Taklimat ringkas pemantauan disampaikan oleh Tuan Haji Zulkifli bin Ghozali, Penolong Pengarah Pengurusan Aset IPA. Dalam taklimatnya, beliau menyarankan supaya semua sekolah yang terlibat dengan pemantauan ini dapat membuat persediaan pengurusan yag lebih baik ke arah memantapkan lagi SABK di negeri Kedah. Pengalaman lawatan penanda aras pada tahun lalu boleh dijadikan panduan dan pengalaman yang berguna untuk memantapkan lagi pengurusan sekolah masing-masing. Taklimat Instrument Pemantauan Anugerah Qualiti SABK berjalan lancar dikendalikan oleh Tuan Haji Nazri kepada semua pegawai yang hadir berhubung dengan huraian pengisian instrumen berkaitan.


Dalam siri pemantauan yang akan dilaksanakan, beberapa Instrument Pemantauan Anugerah Qualiti SABK meliputi aspek berikut ;
# Kecemerlangan Akademik.
# Pengajaran dan Pembelajaran ( P&P ).
# Kemesraan.
# Keceriaan.
# Keselamatan.


Dikesempatan itu juga Ustazah Napisah bt Haji Salleh juga telah memberi taklimat berhubung dengan instrumen pemantauan Kelas Aliran Agama ( KAA ) di 60 buah SMK di negeri Kedah yang bermula dari 15 Julai dan berakhir pada 20 Ogos akan datang. Semua pegawai dari UPI dan SPI dijangka terlibat dalam siri pemantaun kali ini. Semoga pemantauan Anugerah Qualiti SABK dan pemantauan KAA pada tahun ini akan memantapkan lagi perjalanan kesemua aspek pemantauan di atas di semua SABK negeri Kedah dan Kelas-Kelas Aliran Agama pada tahun 2009.

No comments:

Post a Comment