Wednesday, August 12, 2009

Pemantauan Bersepadu Pelaksanaan Pendidikan Islam Program j-QAF di Daerah Baling/Sik.

10-12 Ogos- Minggu ini agak kelam kabut. Anak-anak beransur pulih dari demam tetapi tidak ke sekolah lagi kerana khuatir dengan wabak H1N1 yang kini melanda Kedah pula. Minggu peperiksaan percubaan PMR sudah hampir sangat dah. Rata-rata dalam keadaan berawas-awasi diri dan keluarga. Moga Allah jauhkan bala ujianNYA ini secepat mungkin dari negara kita.


barisan mantap GPI dan GPI j-QAF SK Syed Sheh

Walaupun dalam situasi sedemikian, perancangan awal untuk melaksanakan satu lagi siri Pemantauan Bersepadu Program j-QAF ke daerah Baling Sik perlu diteruskan jua. Perancangan rapi telah dibuat oleh pegawai penyelarasnya di PPD Baling Sik; Ustaz Mohd Yusuff Abdullah. Walaupun demikian tidak semua pegawai yang dilantik melaksanakan pemantauan ini dapat bertugas di daerah Baling Sik sepenuhnya pada kali ini, kerana masing-masing mempunyai komitmen yang lebih utama dalam urusan masing-masing. Oleh itu ada beberapa sekolah yang dijangka berlaku pemantauan tidak dapat terlaksana. Namun demikian pemantauan susulan akan berlaku di sekolah-sekolah terlibat dalam jangkamasa terdekat.

Bagi pegawai yang berkesempatan, saya dahului dengan ucapan ribuan terima kasih dan syabas di atas komitmen padu tuan-tuan ke arah memantapkan Pendidikan Islam Sekolah Rendah melalui pelaksanaan Program j-QAF ini. Sebenarnya banyak lagi perkara yang perlu diambilkira untuk menjadikan perjalanan j=QAF ini benar-benar mantap . Oleh itu sumbangan padu tenaga dan buah fikiran amat-amat ditagih dari tuan-tuan yang berpengalaman dan berkesempatan memberi sumbangan. Masa yang kian suntuk dan perjalanan yang semakin pendek dalam program j-QAF di SK ini membuatkan saya agak risau tentang pencapaian murid pada 2010 nanti. Di samping berusaha membantu sekadar mampu ditambah lagi komitmen guru-guru Pendidikan Islam dan Guru Pendidikan Islam Program j-QAF; selebihnya saya pulangkan kepada ketentuan Ilahi. Semoga unjuran pencapaian murid program j-QAF di Kedah khususnya akan melegakan kita semua.


taklimatdan dialog pemantauan di SK Tunku Putera

Dalam sesi lawatan yang dilakukan dalam tempoh dua hari di daerah Baling Sik, ada kedapatan sedikit perubahan berlaku dalam proses P&P program j-QAF iaitu penggunaan BBM. namun demikian agak sedikit kecewa kerana penggunaan BBM dalam bentuk ICT masih kaku dan tidak berfungsi, sedangkan ledakan ICT ini berlaku di mana-mana dan blog-blog j-QAF begitu hebat tumbuh seperti cendawan selepas hujan. Tetapi hakikatnya ledakan ICT ini berlaku atau tidak dalam proses P&P yang boleh membantu keberkesanannya ? Sekadar menggunakan kertas edaran semata-mata dan manila card adalah situasi yang berlaku di zaman awal saya atau rakan sebelum saya mula-mula bertugas dahulu. Malah kaedah itu telahpun saya pindahkan ke era ICT yang banyak menggunakan persembahan power point dalam P&P dihujung tahun 90an dan awal abad 21 ini, dan penggunaan audio video serta radio kerap menjadi kemestian dalam P&P kami pada ketika itu. Ini kerana ia mudah , berkesan dan menarik minat serta menjimatkan waktu.

Penggunaan BBM ICT dan kaedah pecahan murid mengikut aras penguasaan murid masih tidak menampakkan cahaya secerah harapan saya dalam taklimat-taklimat sebelum ini yang telah saya sarankan di sepanjang taklimat di semua daerah negeri ini. Namun demikian agihan tugas guru dalam P&P sudah mula aktif dalam pemantauan kali ini dan aksi kaku guru pendamping sudah mula nampak aktif dan saling bekerjasama. Banyak lagi penemuan yang didapati rakan sejawat dan insyaALLah akan kami rumuskan dalam pertemuan akan datang di peringkat negeri untuk perhatian kita semua. Semoga hari seterusnya akan kami temui contoh terbaik dari persembahan P&P di Baling Sik.

No comments:

Post a Comment