Sunday, August 16, 2009

Pematauan Anugerah SABK Kualiti (Q) 2009

16Ogos- Sehari suntuk saya, Ustaz Ismail Yahya dan Ustaz Musa Jayyid berkunjung ke sekolah yang telah ditugaskan kepada kami untuk membuat pemantauan kualiti SABK. Dari awal pagi hingga ke tengahari kami bertandang ke SMA Irsyadiah, Jeneri. Tak pernah lagi saya sampai ke kawasan sekolah tersebut. Inilah kali pertama saya melihat perkembangan yang berlaku di sekolah tersebut. Menurut Tuan Pengetua, Ustaz Tarmizi, banyak telah berlaku perubahan dari segi fizikal dan penyertaan murid serta penglibatan masyarakat sekeliling di sekolah tersebut. Dulunya serba kekurangan, tapi kini hampir semuanya melengkapi seperti sebuah institusi yang setanding dengan institusi pendidikan lain. Cuma infrastrukturnya semakin ditambah baikpulih dan disesuaikan dengan keperluan semasa.
Suasana sekolahnya cukup sesuai sebagai pusat pengajian walaupun kawasannya tidak berapa luas seperti sesetengah SMK. Tapi muridnya sejuk mata memandang, tertib dan peramah. Mudah diajak bicara dan mesra berbudi bahasa. Pemantauan kami pada separuh hari ini meliputi pelbagai aspek yang berkaitan dengan perjalanan aktiviti hari-hari dipersekolahan, kawasan, kemudahan, kemesraan, keselamatan, asrama dan penghuninya. Semoga SMA Irsyadiah, Jeneri berdiri sama gagah dengan sekolah-sekolah yang telah berjaya dipersada negara.

Pada sebelah petangnya pula saya dan Ustaz Musa Jayyid bergegas pula ke SMA Ma'ahad Tahfiz Al-Quran Al-Abidin , Pokok Tai, Daerah Pendang untuk urusan yang sama. Kehadiran kami ditunggu oleh Pentadbir sekolah tersebut Ustaz Badrul Hanif bin Sulaiman dan beberapa guru. Hujan lebat ketika kami sampai seolah-olah meraikan kedatangan kami. Tugasan perlu diselesaikan juga.

pertemuan anak murid dan gurunya



Proses menyiapkan beberapa blok bangunan sedang rancak berjalan. Dengan jumlah muridnya hampir 200 orang, serta kemudahan asrama lelaki dan perempuan, perjalanan pengajian berjalan seperti sediakala. Walaupun terganggu dengan bunyi bising kerja-kerja menyiapkan bangunan, ianya sudah menjadi kebiasaan dan boleh disesuaikan oleh penghuninya. Semoga dengan siapnya beberapa bangunan utama itu nanti SMA MATA akan terus cemerlang dan gemilang.

1 comment:

  1. Salam, Tuan2 amat hebat kerana tanggungjawab daripada Allah S.W.T.

    http://jqafskalorjanggus.wordpress.com/

    ReplyDelete