Monday, May 4, 2009

Mesyuarat Dan Rumusan Pemantauan Bersepadu SK Program j-QAF Kohort 2005 Daerah KMY

4Mei- Pagi ini satu mesyuarat untuk membincangkan isu dan dapatan yang diperolehi hasil pemantauan yang telah dilaksanakan di sekolah program j-QAF daerah KMY pada minggu lalu telah dilaksanakan di Bilik Mesyuarat SK Bakar Arang, Sungai Petani.
Mesyuarat yang dijadualkan bermula jam 8.30 pagi terpaksa dilewatkan sedikit kerana hujan lebat sejak awal pagi disepanjang lebuhraya.


Sementara menunggu pegawai tiba, saya dan beberapa pegawai telah mengadakan perjumpaan dengan GPI dan GPI porgram j-QAF SK Bakar Arang untuk duduk berbincang mengenai perjalanan dan kedudukan pelaksanaan program j-QAF di sekolah tersebut. Antara perkara yang disentuh dalam perbincangan tersebut ialah; teknik p&p khatam al-Quran, kaedah BIG dalam p&p, rekod catatan tasmik dan khatam al-Quran, pemuliahn jawi dan bahasa arab. Antara lain juga ialah perjalanan KBS dan kaedah pelaksanaan yang bersesuaian dengan bilangan murid yang ramai dan peruntukan yang ada.

Mesyuarat untuk membincangkan isu dan dapatan hasil pemantauan daerah KMY pada pagi ini terpaksa diadakan dalam keadaan tergesa-gesa kerana saya telah menerima panggilan talipon dari pejabat untuk menghadiri satu mesyuarat yang penting di Kuala Lumpur pada petang ini. walau bagaimanapun kesetiaan dan kesungguhan pegawai-pegawai j-QAF daerah meneruskan mesyuarat ini saya dahului dengan ucapan jutaan terima kasih. Pengalaman dan kewibawaan yang ada pada mereka membuatkan saya merasa yakin untuk mereka meneruskan perjumpaan dengan semua wakil sekolah yang telah dilakukan sesi pemantauan pada minggu lepas di KMY. Sekalung budi dan sejambak tahniah diucapkan kepada tuan-tuan pegawai j-QAF daerah.

majlis taaruf sebelum taklimat


taklimat awal tentang perjawatan guru dan unjuran perjawatan
disampaikan oleh Tuan Haji Mohd Ramli b. Nikman dari BPI,KPM


Saya bertolak dari SK Bakar Arang balik ke pejabat untuk mendapatkan dokumen mesyuarat yang perlu dibawa dan pulang ke rumah untuk mendapatkan pakaian dan ke Kepala Batas untuk berlepas ke KL untuk menghadiri Mesyuarat Penyelarasan Pertukaran GPI (Men &Ren) dan Penempatan Semula Guru j-QAF Antara Negeri Jabatan Pelajaran Negeri Bersama Bahagian Pendidikan Islam ,KPM Bil. 1/2009. Negeri Kedah diwakili oleh saya, Tuan Hj. Ismail bi Yahya, Ust. Harun dan Ust Nazri Hamid. Alhamdulillah semuanya selamat.

Majlis Taklimat Mesyuarat Penyelarasan Pertukaran GPI (Men &Ren) dan Penempatan Semula Guru j-QAF Antara Negeri Jabatan Pelajaran Negeri Bersama Bahagian Pendidikan Islam ,KPM Bil. 1/2009 pada malam ini dimulakan dengan ucapan aluan oleh Ustaz Nahwiuddin bin Abdul Manaf. Taklimat pertama telah disampaiakan oleh ketua Unit Hal Ehwal Guru BPI , Ustazah Farhanah bt Abdul Rashid. Dalam ucapannya beliau menyentuh tentang betapa pentingnya mesyuarat ini dalam menentukan kedudukan guru dan kewajaran yang dibenarkan dalam urusan penempatan dan pertukaran guru mengikut keperluan sesebuah sekolah dan negeri.

Tuan Haji Mohd Ramli pula menyentuh tentang keperluan data yang sah, unjuran keperluan guru dan anggaran belanja mengurus. Beliau juga menyeru agar semua pegawai yang hadir dapat melaksanakan slogan Perdana Menteri dalam mengurus pertukaran guru iaitu; " Satu Malaysia,Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan".

Pada taklimat yang sama beliau juga mengedarkan borang keahlian Persatuan Lepasan Maktab Perguruan Islam Malaysia yang telah didaftarkan di Selangor dengan no. pendaftaran 5706/95 untuk diwar-warkan ke seluruh negara untuk diberi peluang penyertaannya kepada semua bekas penuntut yang pernah menuntut di Maktab Perguruan Islam.Yuran yang dikenakan RM10.00 setahun.Majlis berakhir pada malam pertam ini jam 10.30 malam.

No comments:

Post a Comment