Monday, May 11, 2009

Mesyuarat Penyelarasan Aktiviti Dakwah j-QAF JPN Bersama Operasi Dakwah BPI Bil 1/2009.

11 Mei-Mesyuarat bermula pada petang tadi dan disusuli dengan Ucapan Dasar Tuan Pengarah BPI, Tuan Haji Abdul Rashid bin Ngah yang diadakan didewan utama Hotel Seri Malaysia, Bagan Lalang, Sepang, Selangor pada jam 8.30 malam. Mesyuarat ini akan berlangsung hingga Rabu 13/5/2009 . Turut hadir bersama dalam majlis pada malam ini ialah, Tuan Haji Abdullah bin Md.Din (Timbalan Pengarah Operasi Dakwah), Ustaz Mohd Ali bin Dahlan, Ketua Sektor Operasi Dakwah dan Ketua Unit serta Penolong-Penolong Pengarah Unit Operasi Dakwah dari BPI, Penolong Pengarah Kanan Dakwah serta Penolong Pengarah Kanan j-QAF JPN seluruh negara.khusyuk merekod amanat dari Tuan Pengarah BPI

Dalam Majlis ucapan dasarnya tadi Tuan Pengarah BPI, KPM telah menyentuh tentang;
-Latarbelakang perubahan struktur BPI dari JAPIM dan perjawatan baru serta pecahan unit-unit dalam BPI dan bidang tugas.
-Kepentingan pelaksanaan program j-QAF yang menjadi program besar Kementerian Pelajaran Malaysia yang bukan sahaja melibatkan BPI, malah BPG dan EPRD di KPM. Ini bermakna program j-QAF yang boleh diselia dan dipantau oleh jemaah nazir KPM dan JPN, BPG dan EPRD di Kementerian Pelajaran Malaysia dan bukan hanya oleh SPI dan BPI.
kuliah subuh disempurnakan oleh Ust Wan Mohd Zaidi Wan Mahmood


Dalam ucapannya juga beliau telah menyentuh beberapa isu penting yang perlu diberi perhatian oleh semua pihak yang terlibat seperti;

1.Pengisian dan menilai semula model j-QAF untuk penambahbaikan.
2.Kekurangan guru j-QAF dan masalah serta cara mengatasinya sedang diusahakan oleh KPM.
3.Isu pematuhan kepada surat pekeliling oleh pihak pentadbir sekolah dalam pelaksanaan program j-QAF.
4.Penyatuan seluruh warga GPI dan GPI program j-QAF di bawah satu kesatuan yang mantap seluruh negara.
5.Perlunya GPI j-QAF diberi motivasi dan dimantapkan teori dan praktikal dalam p&p serta tanggungjawab sebagai guru dan tidak memikirkan keutamaan diri dari tugas dan amanah yang telah diterimanya.
6.Mengkaji balik sejauhmana guru program j-QAF berperanan dari segi praktikalnya sehingga murid dibawah tanggungjawabnya mencapai khatam Al-Quran.

Diakhir ucapannya Tuan Pengarah telah meninggalkan pesanannya supaya agar kita semua ;
"utamakan out-come dan jangan memikirkan tentang out-put, supaya unjuran KPI dapat di capai pada tahap yang terbaik" demi untuk masa depan generasi modal insan yang bertakwa.


Hari ke2- Agenda Mesyuarat diteruskan dengan pembentangan contoh aktiviti dakwah j-QAF ole BPI iaitu ;
* Pelaksanaan KBS dan KBJ oleh Ustaz Hasanuddin dari BPI.
* Pelaksanaan KLAQ dan MKQ oleh Ustaz Fauzi Abdul dari BPK.
* Peruntukan Kewangan aktiviti dakwah oleh Ust. Nurul Amali dari BPI
* Perancangan dan Pelaksanaan aktiviti dakwah oleh SPI, Jabatan Pelajaran Negeri-Negeri.



walaupun Ust. Fauzi Abdul dan Ust Azizan kini di BPK sumbangan mereka masih diperlukan





Pada sebelah petang saya dan beberapa rakan sempat melawat kilang perusahaan ringan membuat kerepek di kampong tempat tinggal Ust. Ahmad Zulfakor bin Darusa dari BPI.rasa dulu sebelum beli






Hari ke 3- Mesyuarat diteruskan dengan membuat rumusan hasil perbincangan dan majlis penutupan disempurnakan pada jam 11.00 pagi. Selesai bersiap saya bergegas ke KLIA untuk pulang bagi tujuan menghadiri Mesyuarat Pengurusan SPI dan UPI pada petang nanti di Berjaya Hotel, Pulau Pinang. InsyaAllah selamat sampai.



No comments:

Post a Comment