Monday, May 25, 2009

Mesyuarat Penyelarasan dan Taklimat Pelaksanaan Data e-Pelaporan Pencapaian Murid Program j-QAF Enam Bulan Pertama 2009 Peringkat Negeri Kedah

25 Mei- Pagi tadi satu mesyuarat Penyelarasan Data e-Pelaporan 6 Bulan Pertama 2009 Peringkat Negeri Kedah telah di adakan di bilik mesyuarat PKG Sungai Limau, Yan. Mesyuarat melibatkan Pegawai Khas j-QAF dan Penyelia yang terlibat dari PPD seluruh Kedah. Mesyuarat bermula jam 8.30 pagi dan berakhir jam 2.00 petang.

Pada sebelah petang pula satu Taklimat Penyelarasan Data e-Pelaporan Pencapaian Murid 6 Bulan Pertama Program j-QAF Kedah telah diadakan di tempat yang sama. Para peserta terdiri Pegawai Khas dan Penyelia yang menguruskan program j-QAF di daerah negeri Kedah di iringi oleh 2 orang JU e-Pelaporan dari setiap daerah. Turut hadir dalam taklimat e-Pelaporan pada petang ini ialah dua orang pegawai dari Sektor Pendidikan Islam yang dijemput bersama untuk mendapat pendedahan data e-Pelaporan kali ini, mereka ialah Penolong Penagarah Bahasa Arab, Ustaz Khairul Anuar bin Mohd Ali dan Pegawai Data Sektor Pendidikan Islam yang baru, Ustaz Bahaudin bin Ahmad. Program taklimat ini bermula jam dengan ucapan aluan dan taklimat ringkas oleh PPK j-QAF, JPN Kedah yang dipengerusikan oleh Tuan Haji Jamaluddin Said, PK j-QAF Kuala Muda Yan. Agenda penting pada petang ini ialah Taklimat Kegunaan Data e-Pelaporan j-QAF yang telah disampaikan oleh Ustaz Akmal Ahmad yang merupakan JU e-Pelaporan Negeri kepada semua JU e-Pelaporan dari PPD seluruh Kedah.

Perisian data e-Pelaporan pada 6 bulan pertama 2009 ini tidaklah berbeza sangat dari perisian data e-Pelaporan tahun-tahun sebelumnya. Hanya terdapat beberapa pembaharuan yang perlu diberi perhatian oleh semua JU dan seterusnya untuk disampaikan kepada semua guru yang akan mengisi data e-pelaporan tersebut di sekolah masing-masing. Jika perkara-perkara utama yang telah dijelaskan dan disenaraikan dalam taklimat pada hari ini diberi tumpuan yang utama kepada guru-guru di sekolah, maka ia akan menghasilkan satu pelaporan yang bersih dan mudah untuk diselaraskan pada data e-pelaporan di peringkat daerah dan negeri. Perkara inilah yang perlu diberi tumpuan utama.

Berhubung dengan tempoh masa yang ada, data e-Pelaporan ini akan di satukan di peringkat JPN pada awal Julai nanti. Dengan masa yang ada, di samping tempoh waktu cuti yang agak panjang (selama 2 minggu) ini diharapkan pengisian data pada tahun ini berada dalam situasi masa yang agak selesa jika ia diuruskan dengan betul. Situasi mengisi data di akhir masa yang diperuntukkan , biasanya dari pengalaman yang lalu akan mengakibatkan kegopohan dan ketidaktelitian terhadap maklumat yang diberikan berlaku agak ketara. Ini akan mengakibatkan beberapa masalah yang tidak dapat dielakkan timbul dan menyusahkan usaha-usaha untuk disatukan di peringkat e-PPD dan e-JPN dan seterusnya di Bahagian Pendidikan Islam dan Bahagia Perkembangan Kurikulum, Kementerian Pelajaran Malayisa. Situasi seumpama ini akan menyusahkan JU dan pegawai , kerana semua data yang dikumpulkan terpaksa disemak semula berulang-kali untuk mencari kebenaran, kemunasabahan dan ketepatan data yang telah diisi sejak di peringkat sekolah lagi.

Oleh itu pada tahun ini, kita semua amat berharap, pengalaman 4 tahun yang lalu dapat dijadikan panduan untuk memantapkan lagi edisi tahun ke lima pengisian data e-Pelaporan ini. Semoga ketelitian, ketelusan dan kesempatan masa yang ada akan menghasilkan data e-pelaporan kali ini semakin mantap dan sekaligus dapat mengurangkan atau mengelakkan dari pembaziran masa dan tenaga yang amat berharga.

Terima kasih tidak terhingga diucapkan kepada semua pegawai dan JU setiap daerah yang hadir, Ustaz Akmal yang begitu bersungguh-sungguh dalam menyampaikan amanah dan taklimat, Ustaz Jamaluddin dan Ustaz Jamal Abdul Nasir yang telah bertungkus lumus mencari, menyedia dan memberi layanan yang amat baik kepada semua hadirin pada hari ini. Tidak lupa juga ucapan terima kasih kepada Pegawai Penyelaras PKG Sungai Limau dan stafnya yang sentiasa sedia membantu kami ditahap amat memuaskan. Hanya Allah yang mampu membalas budi baik kalian.

No comments:

Post a Comment