Thursday, March 12, 2009

Pemantauan Bahasa Arab 5 Waktu Sekolah Program j-QAF 2009

SK Simpang Tiga Padang Hang 11Mac -Pada pagi ini satu pertemuan sulong antara SPI, JPN Kedah dengan semua guru Cemerlang Pendidikan Islam dan Guru Cemerlang Bahasa Arab , dari semua gred telah mula digerakkan oleh Penolong Pengarah Kanan Kurikulum Teras Menengah , Tuan Haji Mohd Rushdan bin Azizan. Pertemuan bermakna ini diharap akan dapat mencetuskan inspirasi dan aplikasi yang lebih bersepadu dan mantap ke arah memperkasakan Pendidikan Islam di negeri ini pada masa hadapan. Pertemuan diserikan dengan ucapan Tuan Ketua Sektor Pendidikan Islam , Puan Hajjah Zainab bin Md Saman dan juga pegawai-pegawai yang lain di Sektor ini.
Ustaz Musa Jayyid dengan idea-idea bernas dan berasasnya sentiasa mencuri perhatian

Semoga dengan pengiktirafan sebagai GC Pendidikan Islam dan Guru Cemerlang Bahasa Arab yang baru dan semakin bertambah bilngannya di samping GC yang lama seperi Tuan Haji Samsudin JUSA C, Puan Hajjah Ramlah dan Tuan Haji Rifae'en dari Kubang Pasu akan menjadikan barisan GC Pendidikan Islam mantap dan menghasilkan satu momentum yang baru ke arah memperkasakan Pendidikan Islam kepada anak pelajar.
pegawai PPD semua daerah juga turut hadirwaktu rehat GC dan pegawai berbincang strategi

Pada tengahari ini saya dan Pegawai Khas j-QAF PPD Kota Setar, Ustaz Dziauddin Saad sempat mencuri ruang dalam kesebokan menyiapkan akaun KBS Agiahan 1/2009 untuk berkunjung ke SK Simpang Tiga untuk mmantau perjalanan kelas Tasmik dan juga Bahasa Arab 5 waktu. Kedatangan kami ditengah hari rembang itu disambut oleh Penolong Kanan Pentadbiran, Cikgu Norlia. Kami sempat melawat bilik kosong yang baru dipulihkan untuk dijadikan bilik operasi j-QAF di sekolah tersebut. Bagi ustazah Wan Marian, beliau merasa selesa dan seronok berada di sekolah tersebut kerana bilangan muridnya yang tidak ramai iaitu 291 orang sahaja dari semua aliran. PK j-QAF PPDKS sedang berbincang dengan PK1 SK Spg Tiga,dibilik baru operasi j-QAF
sentuhan ideanya menjadi panduan untuk direalisasikan

Pertemuan pertama ini menyentuh isu jadual waktu dan kaedah-kaedah pelaksanaan p&p yang mengikut landasan dan dasar program ini. Penekanan juga perlu dititik beratkan kepada penyediaan bahan bantu mengajar dan penyediaan bahan untuk aktiviti pengukuhan dan latih tubi.
Menurut Pegawai Khas j-QAF, PPD Kota Setar, cara ini dapat melipatgandakan penguasaan dan boleh meransang murid untuk memberi tumpuan yang lebih kepada sukatan yang telah ditetapkan. Sentuhan guru dalam mengaplikasikan kaedah p&p yang berkesan dan terancang akan mengukuhkan kefahaman murid dan keyakinan guru dalam penyampaian ilmu d bilik darjah.

Dalam perjalanan balik ke pejabat saya terserempak dengan bekas bos saya semasa di SMK Ayer Hitam,PK 1 Cikgu Abdul Kadir bersama dengan Pembantu Am pejabat SMKAH dihadapan SMK Seri Gunung. Saya membuat pusingan U untuk bertemu dengan mereka yang sedang membuat beberapa perubahan baru dari sudut keceriaan sekolah dan keselamatan persekitaran sekolah. Pertemuan sekadar waktu sambil lalu ini bertujuan untuk mengucapkan tahniah ke atasnya yang kini menjawat jawatan Tuan Pengetua KEE 2160 SMK Seri Gunung yang baru.Kelihatannya beliau begitu bersemangat dan ceria sekali serta merancang masa depan SMK Seri Gunung ke kemuncak jaya. Selamat bertugas Cikgu Abdul Kadir dan selamat maju jaya. pandang dari jauh, begitu sebok dan bersemangat Tuan Abdul Kadir dan Atan
memerhatikan pekerja memasang papan tanda baru sekolahnya.

No comments:

Post a Comment