Monday, March 30, 2009

Ucaptama dan Taklimat Pendedahan Program j-QAF Kepada GDL Ambilan 2009

IPGM Kampus Sultan Abdul Halim 28Mac- Malis tersebur diadakan pada hari sabtu ,di mana kehadirannya amat memuaskan dar kalangan peserta yang terdidi daripada DDL KPLI LPBS-SR Program j-QAF Ambilan 2009 dari seluruh negeri Kedah. Maajlis bermula jam 8,30 pagi dengan sesi pendaftaran yang dikendalikan oleh Pegawai-Pegawai Khas semua daerah yang tiba lebih awal di kampus ini. Ucaptama majlis telah disempurnakan oleh Penolong Pengarah Kanan Pengurusan Sekolah, Sektor Pendidikan Islam ,JPN Kedah Tuan Haji Ismail bin Yahya. Dalam ucapannya beliau banyak mendedahkan tentang teknik P&P yang berkesan dan harapan masyarakat serta masa depan Islam yang perlu diisi segala ilmu asas yang mantap kepada murid-mirud di sekolah. Kegagaglan mengisi ilmu di dada murid di awal bangku sekolah akan menggagalkan masa depan murid tersebut untuk mereka menghayati Islam dalam kehidupan mereka seharian. Ini akan menggagalkan ketamadunan Islam dalam masyarakat Muslim sendiri di samping cabaran Islam yang semakin besar pada masa depan. Beliau juga mengingatkan peserta agar mencari jalan yang terbaik untuk memberi kefahaman dan minat yang tinggi terhadap Bahasa Arab kepada murid disekolah. Kaedah yang betul akan menimbulkan minat yang mendalam kepada murid untuk mencintai Bahasa Arab.

Pendedahan model dan Teknik P&P yang terperinci telah di sampaikan oleh;
1. Ustaz Mohd Nazri bin Hashim, SK Siputeh - Model Khatam Al-Quran dan Tasmik
2. Ustaz Mohd Isa bin Mat Arop, SK Hosba - Model Bahasa Arab
3. Ustaz Akmal bin Ahmad, SK Seri Muda - Model KBS
4. Ustaz Mohd Nasir bin Majid - SK Jeniang (Pusat)- Model Pemulihan Jawi.

Di akhir majlis, sesi dialog telah diadakan antara JU, Pegawai dan peserta. Banyak persoalan yang telah dikemukakan oleh peserta yang rata-rata melibatkan kaedah P&P dan susunan jadual waktu P&P serta penglibatan GPI dalam program ini termasuk kelas Tasmik dan P&P Khatam Al-Quran yang mesti melibatkan guru induk(GPI) dan guru bimbingan( GDL j-QAF ) , terutamanya bagi sekolah-sekolah yang baru (kohort 2009) menyertai program j-QAF . Kemeriahan sesi dialog ini memberi petanda yang baik terhadap GDL untuk saling memahami dan membetulkan permasalahan yang ada dalam sesi P&P di sekolah masing-masing agar tidak berlanjutan .

Hasrat untuk mengumpulkan GDL 2009 ini adalah untuk mendapat maklum balas dan menjelaskan perjalanan P&P mengikut panduan dasar setelah mereka melaporkan diri 3 bulan yang lalu telah mencapai sasaran yang dimaksudkan.Majlis tamat jam 5.15 petang. InsyaAllah pada masa-masa akan datang pertemuan seumpama ini akan diadakan semula dan mungkin akan melibatkan GDL 2008 dan GPI bersama-sama. Semoga majlis seumpama ini diberkati Ilahi. Terima kasih kepada semua yang telah melibatkan diri dalam menjayakan sesi pertemuan yang bermakna ini. Moga sumbangan kalian akan diberkati Allah sepanjang masa. Selamat bertugas.

No comments:

Post a Comment