Wednesday, February 18, 2009

Pemantauan P&P Khatam Al-Quran SK Guar Lobak Dan Taklimat Ketua Panitia Pendidikan Islam serta SK j-QAF 2005 Di PKG Sg. Ular.

Kulim Bandar Baharu, 18Februari - Pagi tadi jam 8.30 pagi saya bersama Pegawai Khas j-QAF PPD Kulim Bandar Baharu Tn Hj. Mokhtar bin Mahmud melaksanakan pemantauan P&P Khatam Al-Quran di SK Guar Lobak, Padang Serai. Kunjungan kami disambut oleh Guru Besar Tn Hj Abu Bakar bin Shaari.

Bagi Ustaz Mokhtar, kunjungan ke SK Guar Lobak ini telah mengimbau kembali pengalamannya berada di sekolah ini sekitar hujung 80an semasa beliau bertugas sebagai Guru Pendidikan Islam. katanya suasana bangunan dan persekitaran hampir keseluruhannya telah berubah dan bilangan muridnya jelas semakin ramai, kerana murid-muridnya kini terpaksa rehat dalam 3 fasa. Menurut Tn. Hj. Abu Bakar, kemungkinan besar pada tahun hadapan sekolah ini terpaksa dilaksanakan sistem persekolahan dua sesi. Kini bilangan muridnya melebihi 1500 orang dan kelasnya berjumlah 38 kelas kesemuanya.Pen.Pengarah Bahasa Arab Ikut Serta Dalam P&P sebagai Murid Turus...

Di SK Guar Lobak, jumlah guru Pendidikan Islam seramai 18 orang kesemuanya, iaitu jumlah guru matapelajaran yang paling ramai. Pendek kata di mana-mana pun kini jumlah GPI didapati paling ramai di kalangan guru-guru matapelajaran lain. Sudah tentulah bilangan yang ramai ini melambangkan ada sesuatu yang perlu dilaksanakan dan difokuskan oleh KPM. Tak lain tak bukan tentulah Program j-QAF ke arah memantapkan pendidikan Islam yang difokuskan pencapaian pada tahun hadapan oleh seluruh masyarakat. Masanya semakin hampir dan tinggal tak berapa bulan lagi.

Dalam sesi perbincangan antara saya dengan barisan GPI SK Guar Lobak, banyak isu dan persoalan yang telah ditimbulkan oleh mereka untuk mendapat penjelasan lanjut. Alhamdulillah suasana perbincangan secara terbuka telah menghasilkan beberapa perkara yang perlu diambil tindakan segera oleh GPI bagi melicinkan lagi perjalanan program j-QAF di sekolah ini.Dalam proses P&P guru mesti memantau murid seperti ini,
bukannya melabuhkan punggung di kerisi guru.

Pada sebelah petang saya dan ustaz Musa Jayyid telah berkunjung ke PKG Sungai Ular untuk menghadiri Taklimat GPI j-QAF sekolah program j-QAF 2005 bersama Ketua Panitia Pendidikan Islam dari kategori sekolah yang sama. Tujuan taklimat ini ialah untuk menjelaskan kedudukan semasa program j-QAF di daerah Kulim Bandar Baharu. Di samping itu ia menekankan juga tindakan segara yang perlu dibuat oleh barisan GPI di sekolah masing-masing untuk memastikan pencapaian tanpa gagal program j-QAF. Pertemuan kami berakhir pada jam 5.15 petang. Terima kasih Tn Hj Mokhtar atas layanan tuan yang istimewa kepada kami berdua dan semua peserta yang telah hadir ke taklimat tersebut. InsyaALLAH jika diizinkan kita akan bertemu pada masa yang akan ditentukan kelak.

Pemanduan saya berakhir di rumah jam 7.40 malam. Walaupun letih dan lesu, tetapi hati saya puas kerana dapat melaksanakan tugas dan tanggungjawab seadanya.
Ahad depan kita bertandang ke daerah Kota Setar pula.

No comments:

Post a Comment