Sunday, February 22, 2009

Mesyuarat Data GPI j-QAF dan Data Murid dan Kelas Peringkat Negeri Kedah dan Taklimat SK Program j-QAF Kohort 2005 Kota Star

SMK Alor Janggus, 22 Feb- Pada hari ini dua program berjalan serentak di SMK Alor Janggus, Alor Star. Mesyuarat Penyediaan Data GPI Program j-QAF Peringkat Negeri melibatkan kesemua pegawai dari PPD seluruh negeri. Kami berkampung di sini bermula jam 9.00 pagi hingga berakhir pada jam 5.00 petang. Kehadiran ke semua ahli mesyuarat melancarkan perjalanan agenda mesyuarat pada hari ini. Mesyuarat menumpukan kepada ;
i. Penyediaan data lengkap GPI j-QAF dari semua daerah
ii. Penyediaan data bil. murid dan kelas murid program j-QAF
iii. Penyediaan maklumat akaun sekolah program j-QAF untuk urusan pengagihan peruntukan
perbelanjaan KBS agihan pertama 2009
iv. Perancangan pemantauan bersepadu sekolah-sekolah program j-QAF negeri Kedah 2009
v. Fokus pemantauan SK Program j-QAF 2005
vi. Dapatan semasa rekod penguasaan Khatam Al-Quran SK program j-QAF 2005 dan beberapa
isu semasa program j-QAF Kedah

Saya merasa kagum dan terhutang budi kepada pegawai-pegawai yang hadir, walaupun sebahagian besar ahli mesyuarat baru sampai ke Kedah pada tengah malam tadi setelah tamat seminar Aqidah Ahli Sunnah Wal-Jama'ah (ASWAJA) di Hotel Pan Pasifik, KLIA selama 3 hari , dan dalam kepenatan memandu kenderaan pergi dan balik, namun semangat kerja yang ditunjukkan amatlah tinggi. Ustaz Yusuff dan Ustaz Mokhtar terpaksa membatalkan cuti rehat mereka pada hari ini semata-mata untuk memenuhi tuntutan dan tanggungjawab yang silih berganti.

Manakala tuan rumah, Ustaz Dziauddin pula sebok dan tidak kenal erti penat dan letih walaupun sepanjang malam beliau memandu kenderaan dari KLIA ke Alor Star, tetapi demi tugas yang telah diatur dan dirancang lebih awal kesemua kepayahan diletak ditepi. Saya berbagga dengan pegawai berjiwa kental seperti ini. Kendaliannya sebagai tuan rumah membanggakan dan lancar seperti yang dirancang. Di wajah mereka terbayang semangat waja hulubalang j-QAF Kedah walaupun kadang-kadang tergambar keletihan dan kepenatan tugas dan tanggungjawab yang berganda dan bersilih-ganti. Manakala Ustaz Jamaluddin Said dari KMY juga tidak kurang semangat wajanya , walaupun beliau juga baru balik dari seminar yang sama tetapi semangat juangnya untuk j-QAF tidak tergugat. Ketibaannya ke lokasi lebih awal dan siap sedia untuk bertugas. Terima kasih tak terhingga kepada tuan-tuan.Nampaknya semangat seminar Aqidah Ahl Sunnah wal Jama'ah yang mereka hadiri memberi suntikan baru pada mereka. Kita berharap selepas ini semangat itu akan menjalar ke seluruh pelusuk negeri. Insya ALLAH !

Proses penyediaan data lengkap ini memakan masa yang agak panjang dan rumit. Pengalaman pertama penyediaan data ini dikongsi bersama oleh Ustaz Yusuff bin Haji Abdullah Penyelia Pendidikan Islam PPD Baling Sik. Beliau agak tertekan dan merasa sesuatu yang baru dalam kerjayanya. Namun tidak kenal erti kalah menyebabkan tugasan beliau berjalan lancar.
Tahniah ustaz Yusuff dan mai kita pakat-pakat pulun untuk j-QAF dan anak didik kita.

Dalam kesebokan menyediakan data, tuan rumah Ustaz Dziauddin sempat lagi melayan peserta yang hadir dan mempengerusikan Taklimat Ketua Panitia dan Ketua guru j-QAF SK program j-QAF 2005 yang diadakan pada jam 2.30 petang di bilik bersebelahan.Kehebatanya menyelengarakan dua program serentak jarang dilakukan di daerah lain setakat ini. Kehadiran Penolong Pengarah Kurikulum Teras (R) Ustaz Musa Jayyid menyemarakkan lagi taklimat pada petang ini. Taklimatnya padat dan tersemat, ucapanya kemas dan mantop.Tahniah Tuan !
wakil SK Program j-QAF 2005 Kota Setar


Seramai 50 peserta wakil sekolah masing-masing telah hadir dalam taklimat tersebut. Ruang diaolog yang disediakan oleh tuan pengerusi menyemarakkan lagi taklimat dan perjumpaan pada petang ini. Banyak input telah disampaikan untuk tindakan para peserta di sekolah masing-masing. Semoga apa yang disampaikan dapat melancarkan lagi perjalanan program j-QAF di daerah Kota Star ke arah mencapai matlamat j-QAF Tanpa Gagal. Terima kasih di atas sumbangan semua.

Peserta SK Program j-QAF 2005 Daerah Kota Setar

Tidak lupa juga ucapan terima kasih kepada Tuan Pengetua SMK Alor Janggus, yang memberi kemudahan prasarana dan segala kelengkapan yang kondusif dan semua pihak yang terlibat menjayakan taklimat pada petang ini.

InsyaALLAH perjumpaan dan taklimat pada hari esoknya di PPD Baling dan lusa di Sik akan dihadiri oleh Penolong Pengarah Kurikulum Teras (R) dan Penolong Pengarah Bahasa Arab Ustaz Khairulanwar. Saya tidak dapat hadir kerana terpaksa menghadiri mesyuarat data peringkat kebangsaan di Kuala Lumpur. Selamat maju jaya. j-QAF Tanpa Gagal

No comments:

Post a Comment