Monday, February 16, 2009

Perjumpaan Dengan Ketua Guru j-QAF Kohort 2005 dan Ketua Panitia Pendidikan Islam SR /PTP

Kuala Nerang,Isnin, 16 FEB - Petang ini , insyaALLAH satu lagi perjumpaan dan taklimat kurikulum SR dan pengurusan j-QAF akan diadakan di SK Panglima Awang, Kuala Nerang. Saya bercadang untuk hadir bersama dengan Ust Musa Jayyid sahaja kerana Ust Khairulanwar bercuti. Ada urusan penting sangat-sangat katanya. Yang saya boleh ucapkan kepadanya ialah tahniah dan selamat kembali ke Gerigeh !

Fokus taklimat pada petang ini akan menumpukan kepada mendapatkan menyampaikan fokus j-QAF pada 2009 dan membuat refleksi berkaitan dengan kaedah p&p model Khatam Al-Quran dan hubungannya dengan pencapaian semasa murid j-QAF tahun lima. Sehubungan itu juga beberapa perkara akan disentuh seperti;

i. Penubuhan dan aktiviti Persatuan Bahasa Arab, Kelab Tulisan Jawi dan Khat
ii. Pencapaian Iqra' pelajar yang lambat ikut sukatan dan langkah-langkah mengatasinya
iii. Tasmik dan keterlibatan GPI
iv. Masalah Khatam Al-Quran di sekolah serta kekangannya
v. Catatan rekod bacaan murid .

semoga program pada petang ini akan berjalan dengan lancar dan mendatangkan impak yang besar untuk semua GPI dan GPI j-QAF daerah PTP.

siap menanti....demi masa!



Tepat jam 2.30 petang kami sampai ke bilik mesyuarat SK Panglima Awang. Inilah kali pertama saya menjejakkan kaki ke sini. Kami disambut oleh tuan rumah, Ust. Shahabudin kerana Ust. Nadzhari Mahmud Pegawai Khas j-QAF ada urusan penting di Pendang. Yang pasti bagi saya sekolah ini memang hebat, ceria dan kondusif sekali.Betullah seperti yang diceritakan selama ini.
Satu sikap yang membanggakan kami ialah tentang ketepatan masa yang diurus oleh peserta begitu membanggakan kami, tidak ada yang hadir selepas kami tiba di bilik pertemuan tersebut. Kehadiran lengkap dan kesungguhan yang dipamerkan peserta amat memuaskan hati kami. Kalau beginilah sikap semua warga GPI seluruh Kedah, kita memang hebat.
ketekunan mengambil maklumat penting untuk disampaikan
kepada rakan sejawat di sekolah masing-masing

Setelah selesai taklimat yang diberikan oleh Ustaz Musa Jayyid, Penolong Pengarah Kurikulum Teras (R), tiba giliran saya pula. Selang beberapa minit Ustaz Pisol, Penolong Pengarah Kanan Dakwah dan Kepimpinan dan Ustaz Ahmadi Putra, Penyelia Kawalan Akidah JPN pula tiba untuk menyampaikan amanat dan taklimat. Kami menamatkan pertemuan kali pertama 2009 ini pada jam 5.15 petang.
Tuan Haji Shabudin menjadi pengerusi taklimat,
sambil-sambil tu diselitkan dengan pesanan dan ingatan...


Taklimat yang mantap oleh Ustaz Musa Jayyid
memberi impak yang besar kepada peserta.



Masing-masing peserta yang menjadi wakil sekolah membawa amanat dan tugasan yang perlu disampaikan dan dilaksanakan di peringkat akar umbi. Terima kasih kepada tuan Guru Besar SK Panglima Awang, Unit Pendidikan Islam, PPD Padang Terap dan semua peserta yang hadir. Selamat meneruskan misi j-QAF yang difokuskan sasarannya pada 2009.

No comments:

Post a Comment