Tuesday, February 10, 2009

Model Khatam Al-Quran Sekadar Imbauan Dinihari

Tinggal kurang lebih setahun lagi kita akan bersama anak murid yang telah kita duduk dan didiknya dari tak mengenal Iqra' kepada tamat buku enam panduan bacaan Iqra'. Daripada tidak mengenal Al-Quran kepada mengenal Al-Quran, dapat bertatih-tatih mengikut bacaan gurunya hari demi hari hingga lancar dan fasih bacaannya. Kita mengucapkan...lafaz Alhamdulillah ! berhasil kerja buatku selama 5 tahun bergelomang dengan masa, keringat dan tenaga. Perit rasanya menghadapi situasi itu...tapi itulah kerjabuat kita selama kita bergelar guru Pendidikan Islam Program j-QAF.
Semua orang tahu dan biasa dengar dan amat arif dengan huruf " j-Q-A-F" ini, dari orang kampong di hulu Kapit, Sarawak melintas ke Lahat Datu di Sabah dan menyusur ke Padang Besar di Kaki Bukit, Perlis Indera Kayangan. Sebut j-QAF mereka tahu apa itu? Tapi mereka tak berapa arif kerjabuat yang dilalui oleh peneroka-penerokanya seawal 2005 lalu. Hasilnya kini sedang memutik dan hampir masak dihujung ranting. Terjulai dipuput bayu masa dan entah berapa ratus juta RM telah dibelanjakan untuknya. Masanya pasti akan tiba, ada yang sedang menunggunya di pesada SMK sana mengharapkan hasil garapan kita memberi sinar baru kepada abang-kakak para ustaz dan ustazah untuk merasakan nikmatnya mencurahkan ilmu ke dada-dada murid yang kita hasilkannya dari program ini. Sekali lagi kita merasa legha. Alhamdulillah!
Terkadang risau juga , trauma rasanya bila ada sebilangan dari anak didik kita yang masih tergagap-gagap merangkak , merangkak dan terus merangkak mengharapkan asuhan extra dari kita. Di rumah? tiada siapa pedulinya, di sekolah tertinggal oleh rakan-rakannya. Terkadang terpandang oleh kita, tetapi bila mengenangkan kepayahan dan kesukarannya kita cepat merasa letih dan tidak bermaya. Maka sejuta alasan terbayang diminda untuk membantunya. Penat rasanya.....astaghfirullah! di manakah silapnya anak muridku seumpama ini. Pastinya inilah cabaran sebenar untuk ku hadapi dalam perjuangan j-QAF bagi memantapkan Pendidikan Islam pada bangsaku ini.
Maafkan daku anak didikku , jika selama ini aku teralpa denganmu. Akan ku pastikan kalian seiring sejalan dengan rakan-rakanmu nanti.
Akan ku tebas kesukaran disekelilingnya supaya ia nampak ada sinar di hadapannya. Akan ku asuhnya hingga ia mampu menyebut, membaca dan melagukannya. Kerana teringin sekali aku ingin mendengar suaranya yang merangkak-rangkak itu menyebut dengan berlagu ayat-ayat suciMU pada tempoh waktu yang tertinggal ini. Betapa syahdunya, betapa rindunya aku pada situasi itu.
Ayuh kita bangun dan gerak sederap untuk membantu anak-anak didik kita yang masih tertinggal sukatan sebenar dalam model Khatam Al-Quran......j-QAF tanpa gagal.!

No comments:

Post a Comment