Sunday, February 15, 2009

Taklimat Bahasa Arab Lima Waktu dan Penempatan Ambilan Ke 2 KPLI LPBS j-QAF

SMKAY-SMKAK;15 Feb- Sayang sekali pada hari ini saya tidak berkesempatan untuk menyertai Taklimat Bahasa Arab 5 waktu kepada GB sekolah-sekolah program j-QAF 2009 yang bermula jam 9.00 pagi dan berakhir hampir jam 12.00 tengahari.Ketirisan kali ini berlaku pada saya kerana terpaksa menguruskan perpindahan anak sulung kesayangan saya dari SMKAY ke SMKAK setelah ia merayu pada saya hampir sebulan lebih. Akhirnya abah yg serius dan tegas serta jarang beri peluang ini terpaksa mengalah pada kemahuan anak remajanya. Alasan ? beribu alasan. Anakku ...

Pelaksanaan jadual baru ini merupakan arahan KPPM lanjutan daripada keputusan yang diambil dalam mesyuarat yang dilaksanakan di KPM pada 28 Disember yang lalu. Ia hanya dilaksanakan kepada sekolah satu sesi program j-QAF kohort 2009. Semoga anak-anak murid j-QAF baru, guru opsyen Bahasa Arab yang baru, pentadbir yang baru terdedah pada program j-QAF 2009 dan persekitaran yang baru akan dapat melancar penerimaan dan perjalanan Bahasa Arab 5 waktu ini dengan baik dan memberi impak yang membanggakan kita semua.

Saya mendapat laporan,tentang kehebatan dan kesungguhan yang ditunjukkan oleh pegawai Bahasa Arab JPN, iaitu Penolong Pengarah Bahasa Arab dan para Pegawai Khas j-QAF seluruh PPD dalam memberi input dan sumbang-saran sepanjang soal-jawab selepas taklimat, amat membanggakan dan menjawab beberapa persoalan yang dikemukakan oleh para peserta taklimat tersebut. Antum semua memang hebat. Kita semua amat berharap dan berdoa semoga pemuafakatan seumpama ini akan semakin erat dan jitu pada masa-masa akan datang demi untuk memantapkan Pendidikan Islam di negara kita. Terima kasih.

Pada sebelah petang saya melayani beberapa orang lagi dari pelanggan yang masih lagi berurusan tentang urusan penempatan GDL ambilan ke 2 yang hampir sampai ke penghujungnya pada hari ini. Kebanyakan dari mereka bernasib baik kerana ditempatkan di sekolah-sekolah yang tidak jauh sangat pun dengan tempat tinggal mereka. Semuanya ini adalah rezeki Allah kepada mereka yang sudah tersurat. Walaubagaimanapun saya amat berharap semua GDL 2009 akan dapat memberi khidmat terbaik dan berperanan seperti sepatutnya. Cari ilmu, rajin bertanya, sentiasa ingin majukan diri, anak murid dan masa depan Islam pada anak didik.
Gunakan kaedah dan pendekatan-pendekatan yang sepatutnya dilakukan dalam p&p , terutama kaedah BIG yang betul dan berfungsi, kaedah kalaboratif yang berkesan dan teknik kooperatif yang boleh membangkitkan minat murid untuk belajar dan terus belajar. Bukannya kaedah tulis dan cakap sahaja. Ketepikan soal karenah murid, masalah-masalah yang boleh membantutkan sumbanagan dan kerjabuat kita yang sepatutnya. Pimpinlah mereka seadanya. Tanggungjawab memulihkan murid yang lemah merupakan bidang kerja sebenar sebagai GPI j-QAF. Janganlah lupa untuk membuat analisis pencapaian murid dalam subjek yang diajar. InsyaALLAH anda tidak akan jemu-jemu untuk menabur bakti . Saya doakan GDL 2009 mantap di samping GPI dan GPI j-QAF yang sedia ada terus menjadi guru induk p&p di samping memberi bimbingan yang terbaik kepada mereka. Selamat bertugas. j-QAF tanpa gagal.

No comments:

Post a Comment