Wednesday, February 11, 2009

Pemantauan P&P Khatam Al-Quran dan Kelas Tasmik SK Taman Seri Wang Sungai Petani.

Sungai Petani, 11 Feb- Alhamdulillah, pagi tadi walaupun dalam kesebokan dengan urusan di pejabat, saya,Ust. Musa Jayyid dan Ust. Jamaluddin Saad Pegawai Khas j-QAF KMY bertekad juga untuk membuat pemantauan kurikulum j-QAF dan Teras Sekolah Rendah pada hari ini di daerah KMY pula. Kebetulan pada pagi ini ada perjumpaan dan Taklimat penggunaan BBM bersama semua pegawai khas j-QAF di pejabat jam 9.00 pagi serta kedatangan tetamu yang kunjung tiba berurusan di pejabat sejak awal pagi lagi, kami sempat mencelah pada jam 10.00pagi memecut kenderaan di lebuhraya ke SK Taman Seri Wang, sebuah sekolah yang agak ramai juga pelajarnya, kurang lebih 1103 bersama 12 orang gabungan GPI dan GPI j-QAF .

Kunjungan kami bertiga disambut mesra oleh pentadbir sekolah dan GPI serta GPIj-QAF. Sepanjang 3 jam berada di sana kami sempat meninjau perjalanan p&p Khatam Al-Quran pelajar-pelajar tahun 5A dan 5I. Pemantauan kali ini menekankan tentang permuafakatan GPI dan GPIj-QAF dalam membuat persediaan rancangan pengajaran untuk proses p&p dalam kelas, dan kaedah pelaksanaan p&p dan pedagogi sehingga tamat pembelajaran. Sementara itu semakan rekod pencapaian dan rekod bacaan Khatam Al-Quran dan Tasmik juga telah dilakukan ke atas rekod pelajar tahun lima secara keseluruhannya. Al-hamdulillah , tugasan kami berjalan lancar dan mendapat kerjasama yang memuaskan dari GPI dan GPI j-QAF serta sokongan yang kuat dari Tuan Guru Besar SKTSW.

Perbincangan tiga penjuru antara kami dari JPN Kedah, PPD KMY dan pihak Guru Besar membuahkan input yang memberansangkan ke arah memantapkan lagi program j-QAF di SKTSW pada masa depan. Tuan Guru Besar, Encik Hamzah dalam ucapannya berjanji akan memberi komitmen yang sewajarnya ke arah memantapkan Pendidikan Islam dengan mempertingkatkan pengurusan j-QAF melalui model Khatam Al-Quran dan mengemaskinikan perjalanan kelas Tasmik.

Kesimpulan dari pemantauan pada hari ini, mendapati perjalanan program j-QAF adalah baik kerana gabungan tenaga GPI dan GPI j-QAF yang mempunyai matlamat yan g sama ke arah memantapkan pendidikan Islam, pengalaman luas dari GPI SKTSW ,dan sokongan kuat dari pentadbir meletakkan program j-QAF di landasan yang sewajarnya. Semoga perjalanan program j-QAF SKTSW, Sungai Petani bertambah mantap.

No comments:

Post a Comment