Monday, February 9, 2009

Penempatan GPI Program j-QAF KPLI -LPBS Ambilan Ke 2/2009.

IPDA- 9 Februari :Pagi ini saya sempat berkunjung ke IPDA untuk bertemu dengan bakal guru KPLI LPBS program j-QAF Ambilan ke 2/2009. Seramai 7 orang rakan baru kita sempat diberikan taklimat tentang perjalanan yang akan mereka tempuh di alam program j-QAF. Nampaknya mereka begitu bersemangat sekali untuk ke sekolah dan bersedia untuk bertugas di mana sahaja walaupun ke Sabah dan Sarawak (tapi dalam nada dan wajah agak berbeza.Harap-harap ikhlaslah ya ! cuma agak gayat sikit kut !)
Guru ambilan ke 2/2009 ini akan melaporkan diri ke sekolah pada 16/2/2009 nanti. Situasi ini sedikit sebanyak akan dapat mengurangkan bebanan dan keperluan guru semasa yang diperlukan oleh sekolah-sekolah yang agak kritikal di semua daerah diseluruh negeri Kedah pada tahun ini . Apa yang diharapkan pada mereka, janganlah nanti ada yang separuh jalan sahaja dalam program j-QAF ini. Maksud saya tak tahan cabaran dan membuat masalah di sekolah (tapi bilangannya amat sedikit, namun terasa jua). Semoga mereka akan dapat bertugas sehingga dilantik semula pada tahun depan.
Setibanya saya di pejabat kira-kira jam 11.20 pagi, didapati ada 5 lagi rakan baru LPBS program j-QAF yang diutuskan oleh Ust. Zuki dari IPSAH sedang menunggu saya sejak jam 9.30 pagi lagi untuk mendapatkan surat penempatan mereka. Kebanyakan mereka adalah dari kalangan yang telah mempunyai pengalaman bertugas sebagai guru di SABK dan sekolah-sekolah agama swasta dari merata tempat.
Ustaz Lukman Hakim bin Abdul Razak dari Felda Bukit Tangga, Changlun ketika ditanya tentang perasaannya mendapat tawaran sebagai guru telah melahirkan rasa syukur tak terhingga kerana doanya selama ini telah dimakbulkan oleh Allah Ta'ala, kerana beliau amat berharap sekali untuk berkhidmat sebagai pendidik. Katanya ,di mana sahaja beliau ditempatkan, beliau sedia untuk berkhidmat. Inilah kata-kata yang sering kita dengar diawal perkhidmatan sebagai guru, lebih-lebih lagi waktu temuduga. Hakikatnya setelah beberapa ketika ombak badai saban hari menimpa pantai, akhirnya pantai akan berubah jua.... renung-renungkanlah wahai sahabat-sahabatku GPI program j-QAF. Pastikan j-QAF tanpa gagal !

No comments:

Post a Comment