Thursday, February 12, 2009

Pemantauan P&P Khatam Al-Quran, P&P Ulum Syariyyah Dan Bahasa Arab, Sambutan Ma'al Hijrah 1430 Warga JPN Kedah dan Tugasan Rutin.

Kulim,12 Februari - Perancangan untuk memantau ke daerah Kulim dibuat dalam keadaan agak tertekan di mana keputusannya terpaksa dibincangkan berulangkali dengan Penolong Pengarah Bahasa Arab, Penolong Pengarah Kurikulum Teras SR , Pegawai Khas j-QAF Padang Terap Pendang dan Pegawai Khas j-QAF PPD Kulim Bandar Baharu. Keadaan ini berlaku kerana pada hari yang sama berlangsungnya Majlis Sambutan Ma'al Hijrah JPN Kedah 1430 Peringkat Negeri di SMK Keladi, Kulim bermula seawal 8.30 pagi lagi dan Majlis Penyampaian Hadiah Tokoh Ma'al Hijrah yang di sempurnakan oleh Tuan Pengarah Pelajaran Kedah pula berlangsung jam 10.45 pagi di Dewan Waja, SMK Keladi.

Kekangan masa dan tuntutan tugas menuntut saya membuat keputusan yang agak tertekan, maklum sahajalah, pukul berapa mahu bertolak, menyerok pagi tang mana, dan ka? majlis rasmi dan pakaian ganti perlu diambil kira dalam tugas yang berbeza ini. Akhirnya saya mengambil keputusan dan memaklumkan kepada rakan setugas melalui sms; "kita perlu pi, walaupun setengah jam kita membuat pemantauan, tapi bagi pelanggan kita di sekolah tentu impaknya cukup besar, kalau ada kesempatan hadir ke bumi Kulim kenapa perlu datang pada lain kali yang belum tentu menjadi kepastian".

Lalu seawal jam 6.25 pagi sesudah solat subuh saya menggolekkan tayar kenderaan melewati lebuhraya utara selatan bertolak ke Kulim dengan harapan, jika tiba awal pagi tentu impaknya semakin besar. Alhamdulillah, berkat pecutan dilebuhraya bersama Ust Musa dan Ustaz Nadzhari Pegawai Khas j-QAF PTP, kami tiba jam 8.15 pagi di dataran SK Jalan Paya Besar dan disambut dengan mesra dan cukup ceria oleh Penolong Kanan I SKJPB. Perbincangan awal yang singkat menjelaskan tujuan kunjungan kami, kami terus dibawa ke kelas dimana P&P program j-QAF berjalan serentak dalam tiga kelas yang berbeza.

Tentu kehadiran kami yang tiba-tiba itu telah memberikan satu kejutan kepada guru-guru yang terlibat dengan pemantauan kami pada hari ini. Tetapi bagi murid yang hadir ke sekolah untuk belajar tidak terusik dengan kahadiran kami secara tiba-tiba. Mereka tetap ceria seperti seadanya.

Hasil dari pemantauan kami di SKJPB cukup bermakna dan mencapai tujuan dan maksud yang diharapkan. Melalui pertemuan dengan guru program j-QAF banyak maklumat dan nasihat serta imput yang dapat disampaikan kepada mereka, maklumlah mereka pun sudah lama tidak menerima kunjungan seperti seadanya. Hanya masa, ketika dan pengalaman sahaja yang mampu menghasilkan segala yang kita harapkan.

Ustaz Fareed ketua guru j-QAF SKJPB ketika ditanya perasaannya menerima kunjungan kami dan juga tentang perjalanan program j-QAF; menjelaskan rasa terima kasih diatas kehadiran kami yang tak disangka-sangka itu.Beliau berjanji akan memberi komitmen berganda untuk mempertingkatkan lagi pengurusan dan perjalanan P&P di SKJPB serta mengadakan permuafakatan yang lebih mantap di masa hadapan demi untuk memantapkan Pendidikan Islam di negara kita.

Terima kasih daun keladi buat pentadbiran SKJPB , semua GPI dan GPI j-QAF serta murid-murid. InsyaAllah ada masa kami berkunjung lagi untuk pusingan u seterusnya ......

Jam menunjukkan 10.05 pagi, kami bergegas ke rumah Ustaz Khairulanwar di Komplek Pendidikan menukar pakaian baju kebangsaan .Masing-masing tersenyum kerana nampak segak dan bergaya sekali. Kata Ustaz Nadzhari; kalau macam ni selalu tentu ramai yang berkenan. Tanpa membuang masa kami terus meluncur ke SMK Keladi untuk menunaikan satu lagi tanggungjawab di sana.

Setelah tamat majlis dan menjamu selera makan tengahari bersama Tuan Pengarah, kami berempat terus bertolak pulang ke pejabat dan tiba pada jam 4.15 petang. Belum lagi saya sempat menukar pakaian, beberapa pelanggan sudah sedia menunggu untuk berurusan dengan saya. Kunjungan mereka yang terdiri dari Guru Dalam Latihan Program KPLI/LPBS j-QAF seramai 8 orang . Tujuan kedatangan mereka datang bertemu saya ialah untuk mendapatkan surat penempatan latihan di sekolah-sekolah yang telah ditetapkan. Al-Hamdulillah semuanya sempat saya uruskan hingga jam 6.00 petang . Setelah selesai menjalankan tugas untuk hari ini, baru terasa kepenatannya, lalu Ustaz Khairulanwar yang hendak balik ke rumahnya di Kulim seperti setiap hari-harinya mengajak saya makan di restoran Mama pada jam 6.45 petang. Selesai makan kami berpecah ke destinasi masing-masing . Jam di tangan saya 7.25 malam. Alhamdulillah !

No comments:

Post a Comment