Tuesday, February 17, 2009

Siri Pemantauan Dan Taklimat j-QAF Ke Kuala Muda/Yan

Sungai Petani, 17Februari - Setibanya saya di PPD KMY kurang lebih jam 7.40 pagi, saya menantikan Ustaz Jamaluddin yang sedang 'morning prayer' dan Ustaz Khairulanuar dari Kulim untuk bergerak kedestinasi seterusnya. Setelah sarapan pagi , kami berbincang dan membuat keputusan untuk membuat tinjauan ke SK j-QAF terdekat. Maka SK Ibrahim menjadi tumpuan kami. Lalu kami bergerak ke sana dan tiba jam 9.15 pagi. Kami di sambut penuh ceria oleh Tuan PK HEM kerana GB dan PK I ada urusan di luar.

Perbincangan antara kami dengan pihak pentadbir berjalan dalam suasana harmoni berkaitan perjalanan program j-QAF dan hasrat serta fokus kedatangan kami. Akhirnya pemantauan perjalanan p&p dilaksanakan dalam model Bahasa Arab dan Khatam Al-Quran 6 bulan pertama.

Setelah tamat sesi pemantauan yang ringkas , satu perbincangan antara kami dan GPI serta GPI j-QAF diadakan di bilik mesyuarat. Dalam perbincangan tersebut postmoterm dilakukan dan perbincangan berjalan dalan suasana yang rancak. Permasalahan jadual, model p&p dan persediaan mengajar yang dipantau dibincangkan dalam pertemuan tersebut. Akhirnya yang samar dicerahkan dan yang kusut terungkai lerai. Terima kasih Puan Khatijah Be dan Cikgu Fadhil bin Puteh.Alhamdulillah !


postmorterm pemantauan di SK Ibrahim, Ustaz Hj. Jamaluddin khusyuk
mendengar masalah yang ditimbulkan oleh guru.




Setelah tamat pemantauan di SK Ibrahim, kami menuju ke SK Sungai Pasir. Suasana sekolah dua sesi kelihatan agak riuh rendah kerana ketibaan kami ketika berlaku pertembungan sesi pagi tamat dan sesi petang baru bermula. Di samping itu para guru pula sedang sibuk dan berurusan ke sana sini setelah selesainya sesi sukantara sekolah ini pada pagi tadi.
Namun demikian, kehebatan pentadbir yang berpengalaman sedikitpun tidak menampakkan rasa kurang senang dengan kehadiran kami secara tiba-tiba itu, malah mereka merasakan satu peluang yang ditunggu selama ini untuk berjumpa dan berbincang tentang pengurusan jadual dan model p&p sebenar dalam program j-QAF ini. Ibarat pucuk dicita ulam mendatang.



perjalanan kelas tasmik di surau SK Sg. Pasir, Sg. Petani.

Perbincangan berjalan dalam situasi yang harmoni dan profesional. Masa yang agak singkat diambil oleh kami untuk memantau perjalanan kelas tasmik di surau. Dalam perjumpaan selepas pemantauan ringkas itu, pelbagai soalan telah dilontarkan kepada kami tentang pengurusan j-QAF. Pelbagai input telah disampaikan dan pihak pentadbir dan barisan GPI dan GPI j-QAF cukup berpuashati dengan penjelasan yang diberikan. Masa berjalan pantas, kami terpaksa berundur pada jam 2.10 petang kerana ada perjumpaan dan Taklimat Kepada Ketua Pinitia Pendidikan Islam dan Ketua Guru j-QAF 2005 di SK Bakar Arang pada jam 2.30 petang.

Ketibaan kami di SK Bakar Arang sedia dinantikan oleh kehadiran peserta yang dijemput. Taklimat pertama dibentangkan oleh Penolong Pengarah Bahasa Arab, Ustaz Kahairulanwar disusuli oleh Penolong Pengarah Kurikulum Teras (R) Ustaz Musa Jayyid. Taklimat menyentuh tentang pemantauan-pemantauan yang telah dibuat dan dapatan-dapatan yang boleh dikongsi bersama. Taklimat PPK j-QAF pula menyentuh situasi Model Khatam Al-Quran, Tasmik dan Rekod bacaan murid perlu dititikberatkan kesempurnaannya. Aktiviti j-QAF dan kegiatan Kokurikulum j-QAF dan teknik p&p juga diberikan penekanan.

Diakhir ucapan PPK j-QAF menyampaikan tugasan kepada wakil sekolah untuk menghantar rancangan aktiviti KBS 1-4 yang akan dilauksanakan pada 2009 ke email asomadwf@gmail.com selewat-lewatnya pada hari Isnin hadapan. Hanya email sahaja diterima , fax dan hardcopy dikecualikan. Taklimat kemudiannya disambung oleh Tuan Haji Pisol Penolong Pengarah Kanan Dakwah dan Kepimpinan yang tiba hampir jam 4 petang. Beliau menyarankan supaya semua wakil sekolah dapat membuat tindakan segera terhadap aktiviti syiar Islam di sekolah masing-masing .
Peserta taklimat khusyuk mendengar ucapan
Pen. Pengarah Kurikulum Teras Pendidikan Islam (R)


Akhirnya pertemuan kami berakhir pada jam 5.00 petang. Terima kasih Ustaz Jamalnasir, Tuan Haji Jamaluddin Said,Tuan Haji Shaari GB SK Tasik Apong dan Tuan Guru Besar SK Bakar Arang di atas sumbangan tuan-tuan menjayakan Taklimat Pengurusan JPN pada petang ini. Semoga Allah akan merahmati tuan-tuan sekelian. Aamiin !

No comments:

Post a Comment